Hoppa till innehållet

Svenska Freespee tar in 90 miljoner – ”Vi är doldisar”

Kommunikationstjänsten Freespee tar in drygt 90 miljoner kronor från franska Ventech och befintliga ägare. ”Nu vill de stora spelarna in i detta”‚ säger vd:n Carl Holmquist.

Carl Holmquist, vd på Freespee.
Carl Holmquist, vd på Freespee.

Uppsalabolaget Freespee (NTL) tar in en B-runda i form av såväl nyemitterade aktier som lån. Investeringen uppgår till 92 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande.

Huvudinvesterare är franska riskkapitalbolaget Ventech och de befintliga ägarna Sunstone Capital och Inventure. Även Silicon Valley Bank, som har finansierat det numera konkursutsatta svenska bolaget Narrative, medverkade i rundan.

Freespees plattform låter företag sköta sin kundkommunikation på ett modernare sätt än via telefonväxel. Bolaget har redan kunder som storbanken Lloyd's och biljätten Fiat Chrysler och räknar med att dubbla sin omsättning i år till omkring 50 Mkr.

”Det är många investerare som börjar få upp ögonen för hur kommunikation kommer att bli en del av vårt beteende i e-handel. Det har fått en stor push av att Facebook, Whatsapp och andra vill ta sig in i företagskommunikationen med sina appar, chatbottar och så”, säger Freespees vd Carl Holmquist.

”Det här är en ganska dålig upplevelse i dag, både för konsumenter och företag. Man får trycka på knappar när man ringer och stå i kö”, fortsätter han.

Freespee har sammanlagt tagit in 143 Mkr i riskkapital och har i dag 40 anställda, varav hälften är i Sverige.

Foto:

Freespee ligger på femte plats när det gäller investeringar under 2016. Grafen är baserad på uppgifter från Nordic Tech List och summorna är i euro.

”Vi har varit doldisar av två anledningar: dels är vi som har dragit igång bolaget ingenjörer. Det har inte varit vår styrka att kommunicera på bred basis vad vi försöker åstadkomma. Vi har stångats med att försöka välja rätt ord. Men får vi kliva in i ett konferensrum hos en kund och visa vår mjukvara så vill de köpa”, säger Carl Holmquist.

Den  nya investeringen ska främst gå till att utveckla Freespees mjukvara genom att till exempel utforska funktioner som bygger på artificiell intelligens. Därutöver överväger Freespee att expandera till USA för att komma närmre de amerikanska kunder som redan använder bolagets tjänst på den europeiska marknaden.

”Nu vill de stora spelarna in i detta. Vi har visat med våra siffror att marknaden finns där. Vi växer kraftigt utan att göra av med pengar. Vi vill investera i mjukvaran ännu mer än vi gör genom eget kassaflöde”, säger Carl Homquist.

Freespees finansieringsrunda är bland årets större investeringar i svenska techbolag jämte tjänster som Universal Avenue och Lendify. Den i särklass största skedde i Spotify, som tog in drygt 8 miljarder kronor i lånefinansiering i våras, medan Neo Technology nyligen fyllde på kassan med drygt 300 Mkr.

Läs mer: Avito-grundarna med när Lendify tar in 70 Mkr

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera