Hoppa till innehållet

Avito-grundarna med när Lendify tar in 70 Mkr

I minusräntans tider vill lånetjänsten Lendify para ihop investerare med kreditvärdiga hushåll. Nu tar tjänsten in 70 Mkr från bland andra Avito-grundarna och Lundin-familjen.

Lendifys verksamhetschef Nicholas Sundén-Cullberg och IR-chefen Erika Hallbäck.
Lendifys verksamhetschef Nicholas Sundén-Cullberg och IR-chefen Erika Hallbäck.Foto: Patrik Olsson

Privatlånesajten Lendifys (NTL) besked är tydligt. Utlåning via peer-to-peer-modellen, där en teknisk plattform matchar låntagare med investerare som söker avkastning på sina pengar, är inte mer riskfyllt än ett vanligt banklån.

”Nej. Det är det inte”, säger Lendifys operativa chef och medgrundare och Nicholas Sundén-Cullberg.

Vi försöker ta storbankernas kunder.

”Inom spannet blancolån finns det allt från sms-lånebolag till storbankerna. Vi försöker ta storbankernas kunder. Risken på låntagarna vi har är i mångt och mycket den samma”, tillägger han.

Den alternativa lånemarknaden har vuxit kraftigt de senaste åren men problemet har också hopat sig.

Stockholmsnoterade Trustbuddy (NTL), som förmedlade lån mellan privatpersoner, ansökte i höstas om konkurs sedan det framkommit att bolaget hade lånat ut pengar utan sina kunders godkännande.

I USA skenar förlusterna för Lending Club, vars vd och grundare avgick i våras efter att bolaget hade upptäckt oegentligheter kring lånehanteringen.

Bättre går det för Lendify, som i juli godkändes av Finansinspektionen som betalningsinstitut. Under våren radade bolaget upp en rad namnkunniga investerare till sin senaste finansieringsrunda.

Nyligen rapporterade sajten Breakit att Lendify hade tagit in 4 miljoner kronor från Stadium-grundarna Ulf Eklöf och Bo Eklöf.

Egentligen är rundan betydligt större än så. Totalt tar Lendify in 70 miljoner kronor.

De tidigare ägarna, bland dem Resurs Bank-grundarna Hans Westin och Sten Schröder, ställer upp med 20 Mkr i form av tidigare utställda konvertibler.

Nya i ägarkretsen är Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL), Per Brilioth (NTL), Lundin-familjens nystartade fond Back In Black Capital, Lundin Petroleum-toppen Ashley Heppenstall och en rad mindre investerare.

Läs mer: Oljemiljoner till svenskt virtual reality-bolag

”Skillnaden mellan bankernas kostnad för kapital och det de får in i ränta är alldeles för stor. Det är det gapet vi försöker minimera”, säger Nicholas Sundén-Cullberg.

Transaktionen värderar det drygt två år gamla Lendify till 210 Mkr.

På företagets plattform kan i dag fler än 1 500 investerare låna ut kapital till kunder som ofta tjänar drygt 30 000 kronor i månaden och bor utanför storstäderna med barn och arbetande partner. Kunder som enligt Lendify betalar igen sina skulder.

”Vi vänder oss till kreditvärdiga låntagare som historiskt sett har väldigt låga kreditförluster”, säger Erika Hallbäck, chef för investerarrelationer på Lendify.

Lendify jämför uppgifterna i en kunds låneansökan med data från UC och gör en egen kalkyl för att se om personen i fråga skulle klara vardagen med lånekostnaderna inräknade.

Vi vänder oss till kreditvärdiga låntagare.

Snittstorleken på ett lån är i dagsläget 100 000 kronor med en ränta på 8,19 procent. Det ger långivaren en avkastning på 6,19 procent eftersom Lendify dels tar en avgift på 1 procent och dels räknar med kreditförluster på totalt 1 procent per år.

Lendify började förmedla lån i augusti 2014 och omsatte under sitt första verksamhetsår 9,2 Mkr med ett förlustresultat på 900 000 kronor.

Det nya kassatillskottet räcker till lönsamhet, uppger bolaget. Planen är att skala upp verksamheten i Sverige och lansera i Norge och Finland under 2017.

De i dag 20 anställda ska bli 35, varav 40 procent ska vara utvecklare som arbetar med att underhålla och utveckla den digitala plattformen.

Läs även: Tio heta bubblare inom fintech

Målet är att i slutet av detta år ha nått drygt 40 Mkr i nya lån per månad, vilket motsvarar omkring 400 nytagna lån. Om fem år vill bolaget ha tagit 5 procent av den nordiska lånemarknaden för kreditvärdiga kunder.

Bolaget uppskattar den lånestocken till 400 miljarder kronor.

Kreditprövningarna ska också förbättras, till exempel genom att analysera sociala medier för att verifiera saker som en låntagares anställning.

”Vår intention är att lägga på fler datakällor framöver så fort vi har tillräcklig volym i vårt system för att dra slutsatser från datan”, säger Nicholas Sundén-Cullberg.

Läs mer: Avito-grundarnas bästa entreprenörstips

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera