Hoppa till innehållet

"Valutgången skapar inbördeskrig på Facebook"

De senaste veckorna har Facebook varit i hetluften för att agera ekokammare och sprida fejknyheter. Vd:n Mark Zuckerberg avfärdar kritiken om att det skulle ha påverkat valutgången i USA som ”galen” – men utmanas av en utbrytargrupp i det egna bolaget, skriver Di Digitals Miriam Olsson Jeffery.

Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.
Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.Foto: Jesper Frisk

(Di Digital/Silicon Valley) För en dryg vecka sedan vaknade världen upp till att Donald Trump blir USA:s näste president. I Silicon Valley där jag bor var förvåningen och besvikelsen stor.

Många av valundersökningarna hade fel, men det fanns också de som tippade rätt. Som Brigade, det sociala nätverket för väljare som jag intervjuade dagen innan valet. Och AI-roboten Mogia som vi på Di Digital skrev om under slutspurten.

Läs också: Så har Trump trumfat Clinton i sociala medier

Mogia mäter kandidaters popularitet i sociala medier och baserade sin analys på 20 miljoner datapunkter, från plattformar som Google, Facebook, Twitter och Youtube. Resultatet var tvärklart: Donald Trump skulle vinna.

De båda presidentkandidaterna har använt sociala medier i sina kampanjer och de olika lägren har skickat ut sina åsikter. Men det har också kommit rapporter om falska inlägg, som att påven skulle hålla på Donald Trump, annonser om att det skulle gå att sms-rösta på Hillary Clinton och att en grupp ungdomar i en liten stad i Makedonien har skapat över 140 falska nyhetssajter om republikanerna för att tjäna pengar.

De senaste veckan har frågan om fejknyheter i de sociala nätverken och utgången av valet ifrågasatts. Om falsk information faktiskt har påverkat vem som vann. Jag och Jonas Leijonhuvud dissikerade ämnet i veckans Digitalpodden* och konstaterade att oavsett vad så måste Facebook och andra ta det på allvar.

I slutet av förra veckan gick Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg ut och sa att det var ”en galen idé” att nätverket skulle ha haft en inverkan på valresultatet. Men några av hans anställda verkar tycka annorlunda och har, enligt källor till Buzzfeed, organiserat sig för att ta itu med sin oro.

Läs också: Efter USA-valet: Facebook bannlyser fejk-nyheter

Och just nu kan det inte vara helt lätt att vara Mark Zuckerberg. Att han skulle anklagas för att ha manipulerat en valutgång, i det mäktigaste landet i världen, var nog inget han förutsåg när han skapade Facebook i sitt studentrum för tolv år sedan.

Han har upprepade gånger hållit fast vid att Facebook är ett techbolag och inget mediebolag. Samtidigt tas det publicistiska beslut på Facebook varje dag om vilket innehåll som ska få finnas där.

Som många redan har påpekat är det kanske dags för Mark Zuckerberg att ge upp den linjen. Samtidigt är det inte svårt att förstå varför han håller fast vid sin ståndpunkt. För ska Facebook klassas som ett mediebolag får han många fler svåra beslut på halsen.

Istället fortsätter han att hålla emot och förklara sig i olika Facebook-inlägg. Senast i måndags skrev han att ”nyheter och media inte är det främsta folk gör på Facebook”. Dock säger 44 procent av amerikanerna att de använder Facebook som sin primära nyhetskälla, enligt en studie från Pew Research.

Vilka nyheter de konsumerar på Facebook är ett resultat av Facebooks berömda algoritm. Den som vi egentligen inte vet så mycket om, men som bestämmer vilket innehåll vi användare ska få se utifrån vad vi reagerar på med gillanden och kommentarer, och vilka vänner vi interagerar med mest. Ungefär som en ekokammare av vår egen världsbild.

Det är det som i sociala medier-sammanhang brukar kallas filterbubblor och det är här Facebook får problem. För i filterbubblornas värld är allt möjligt. Där kan ens största farhågor besannas eller ens övertygelser få nytt liv. Vilket i och för sig så klart inte är ett förhållande som bara råder i de sociala nätverkens sfär.

Om det är filterbubbelfenomenets förtjänst vem som vann i valet går det inte att svara på. Men oavsett vad så behöver Facebook och andra aktörer se över situationen.

Som en journalist på The Verge skrev i ett Twitter-inlägg, är Facebook nu i den jobbiga situationen att behöva förklara varför de tror att de driver köpbeslut bland användare, men inte politiska beslut. För bolagets hela annonsaffär bygger på att kunna påverka användare. Det tål att tänkas på i filterbubblornas värld.

* I veckans avsnitt av Digitalpodden refererade vi till att Buzzfeed har gjort en undersökning om hur många av artiklarna om republikanerna respektive demokraterna som florerade på Facebook var falska. Det har dock fallit bort i podden att siffrorna gällde artiklar som har spridits från de tre största vänster- och högerdrivna sidorna på Facebook.


Lyssna på veckans avsnitt av Digitalpodden här:

http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-startuptourmalmo-linasmatkassemotborsenochcrunchfish-firande

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera