Hoppa till innehållet

Vass kritik mot spelbolagens piratreklam

Storägarna fortsätter att rikta hård kritik mot spelbolagen efter Di Digitals granskning av deras annonsytor. ”Vi har alltid en möjlighet att avyttra våra innehav”, säger Jenny Gustafsson på Handelsbanken Fonder.

Betsson och Leovegas är bland spelbolagen som annonserar på piratsajter.
Betsson och Leovegas är bland spelbolagen som annonserar på piratsajter.

Svenska nätcasinon fortsätter att locka kunder på sajter som möjliggör illegal fildelning och strömning av licensskyddat material som till exempel fotbollsmatcher. Detta trots att annonsytorna förbjuds i bolagens egna riktlinjer.

Fem månader efter att Di Digital senast rapporterade om flera spelbolags otillåtna annonsering dyker annonserna regelbundet upp på flera piratsajter.

Läs även: Trots ägarkritik – nätcasinon fortsätter ragga på piratsajter

Reklam för börsnoterade Betsson och Leovegas förekommer till exempel på The Pirate Bay, fildelningssajten som myndigheter världen över försöker komma åt. Även börsnoterade Cherry annonserar i sammanhang som strider mot sajtens egna reglar.

 

Det är naturligtvis inte acceptabelt

 

Leovegas, som noterades på First North i mars, gör reklam på fyra av de tio stora piratsajter som Di Digital har undersökt.

”Det är naturligtvis inte acceptabelt och något som vi förväntar oss att bolagen aktivt och systematiskt arbetar mot”, säger Åsa Nisell, ägaransvarig på Swedbank Robur.

Fonden är största ägare i Betsson med ett innehav om 974 miljoner kronor, enligt ägartjänsten Holdings.

De tusentals annonsnätverk som sprider spelbolagens reklam över nätet är dock svåra att kontrollera, säger Åsa Nisell.

”Vi inser också att det är ett omfattande arbete med underleverantörer i flera led”‚ säger hon.

Hur mycket annonsering i dessa sammanhang ni är beredda att tolerera?

”Vi vill att bolagen ska ha en nolltolerans och att de systematiskt ska arbeta aktivt mot detta i hela sin leverantörskedja.”

Läs även: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Samtliga nätcasinon Di Digital kommer i kontakt med skyller sina piratannonser på leverantörer som bryter mot bolagens regler.

I mars använde sig Betsson och dess dotterbolag av omkring 4 000 så kallade affiliate-bolag.

Betsson uppger att man har avslutat samarbetena med tre affiliate-bolag sedan Di Digitals granskning i våras och just nu utreder ytterligare ett samarbete.

”Vi anser fortfarande att det är olämpligt att bolag där vi har innehav förekommer i den här typen av kanaler”, säger Jenny Gustafsson, chef för etiska investeringar på Handelsbanken Fonder, i en skriftlig kommentar.

Handelsbanken Fonder är femte största ägare i Leovegas och nionde största i Betsson med ett sammanlagt innehav på 331 Mkr, enligt Holdings.

Jenny Gustafsson riktade kritik mot reklamytorna i mars och utesluter inte att fonden överger sina innehav i bolagen om de inte städar upp bland sina annonser.

”Om inga åtgärder vidtas för att hantera uppenbara risker eller olämpligt agerande i ett bolag, oavsett vilket bolag det rör sig om, ser vi allvarligt på det. Då har vi alltid en möjlighet att avyttra våra innehav”, säger Jenny Gustafsson.

Läs även: Storägare häpnar över porrkopplingarna: ”Olämpligt och oseriöst”


Mer om avslöjandet i veckans Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/youtube-matkrigochpiratannonser

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera