Svenska nätcasinon fortsätter att locka kunder på sajter som möjliggör illegal fildelning och strömning av licensskyddat material som till exempel fotbollsmatcher. Detta trots att annonsytorna förbjuds i bolagens egna riktlinjer.
Fem månader efter att Di Digital senast rapporterade om flera spelbolags otillåtna annonsering dyker annonserna regelbundet upp på flera piratsajter.
Läs även: Trots ägarkritik – nätcasinon fortsätter ragga på piratsajter
Reklam för börsnoterade Betsson och Leovegas förekommer till exempel på The Pirate Bay, fildelningssajten som myndigheter världen över försöker komma åt. Även börsnoterade Cherry annonserar i sammanhang som strider mot sajtens egna reglar.
Det är naturligtvis inte acceptabelt
Leovegas, som noterades på First North i mars, gör reklam på fyra av de tio stora piratsajter som Di Digital har undersökt.
”Det är naturligtvis inte acceptabelt och något som vi förväntar oss att bolagen aktivt och systematiskt arbetar mot”, säger Åsa Nisell, ägaransvarig på Swedbank Robur.
Fonden är största ägare i Betsson med ett innehav om 974 miljoner kronor, enligt ägartjänsten Holdings.
De tusentals annonsnätverk som sprider spelbolagens reklam över nätet är dock svåra att kontrollera, säger Åsa Nisell.
”Vi inser också att det är ett omfattande arbete med underleverantörer i flera led”‚ säger hon.
Hur mycket annonsering i dessa sammanhang ni är beredda att tolerera?
”Vi vill att bolagen ska ha en nolltolerans och att de systematiskt ska arbeta aktivt mot detta i hela sin leverantörskedja.”
Läs även: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter
Samtliga nätcasinon Di Digital kommer i kontakt med skyller sina piratannonser på leverantörer som bryter mot bolagens regler.
I mars använde sig Betsson och dess dotterbolag av omkring 4 000 så kallade affiliate-bolag.
Betsson uppger att man har avslutat samarbetena med tre affiliate-bolag sedan Di Digitals granskning i våras och just nu utreder ytterligare ett samarbete.
”Vi anser fortfarande att det är olämpligt att bolag där vi har innehav förekommer i den här typen av kanaler”, säger Jenny Gustafsson, chef för etiska investeringar på Handelsbanken Fonder, i en skriftlig kommentar.
Handelsbanken Fonder är femte största ägare i Leovegas och nionde största i Betsson med ett sammanlagt innehav på 331 Mkr, enligt Holdings.
Jenny Gustafsson riktade kritik mot reklamytorna i mars och utesluter inte att fonden överger sina innehav i bolagen om de inte städar upp bland sina annonser.
”Om inga åtgärder vidtas för att hantera uppenbara risker eller olämpligt agerande i ett bolag, oavsett vilket bolag det rör sig om, ser vi allvarligt på det. Då har vi alltid en möjlighet att avyttra våra innehav”, säger Jenny Gustafsson.
Läs även: Storägare häpnar över porrkopplingarna: ”Olämpligt och oseriöst”
Mer om avslöjandet i veckans Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/youtube-matkrigochpiratannonser
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.