Hoppa till innehållet

VC-bolagens nätverksflört med techgrundare – på cykel

Cykla för välgörenhet tillsammans med investerare och andra europeiska techbolag? Det är idén bakom Nordic Makers cykelfärd mellan Köpenhamn och Berlin, som ska bidra med större nätverkseffekter. ”Bolagen har mycket att lära av varandra”, säger Benjamin Ratz.

Medurs från vänster: Benjamin Ratz på Nordic Makers, Marta Sjögren på Northzone och Sanna Westman på Creandum.
Medurs från vänster: Benjamin Ratz på Nordic Makers, Marta Sjögren på Northzone och Sanna Westman på Creandum.Foto: Kollage.

Techbikers startades i London 2012 och organiserade cykelhelger där deltagarna skulle ta sig mellan Paris och London i grupp. Hittills har flera hundra techgrundare deltagit. Det större syftet för cykelturerna är att dra in pengar för välgörenhetsprojektet ”Room to read”, men startupgrundare får även möjligheten att nätverka både med andra grundare och med riskkapitalbolagen.

Nu har investeringbolaget Nordic Makers, med bland annat Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius, TAT-grundaren Hampus Jakobsson och investeraren Benjamin Ratz, dragit igång ett liknande cykelprojekt tillsammans med riskkapitalbolaget Cherry Ventures i Berlin.

Läs även: Här är Nordic Makers första investeringar 

Mellan den 15 och 17 september ska 60 personer inom den nordeuropeiska startupsektorn cykla mellan Köpenhamn och Berlin

”Det här är ingenting för dem som bara är sugna på ett cykellopp”, säger Benjamin Ratz som har dragit igång projektet. 

Även om sträckan på 420 kilometer kräver en del träning så ska cyklingen snarare ses som en möjlighet att träffa andra i startupvärlden för att dela tankar och idéer.

”Startupkulturen skiljer sig otroligt mycket åt mellan de olika länderna och vi tror att bolagen kan lära sig mycket av varandra om de ges chansen”, säger Benjamin Ratz. 

Hittills har ett 90-tal personer ansökt om att vara med på cykelturen men Benjamin Ratz uppger att det endast är ett 60-tal personer kommer att väljas ut, varav hälften ska vara investerare eller affärsänglar.

Startupkulturen skiljer sig otroligt mycket åt mellan de olika länderna och vi tror att bolagen kan lära sig mycket av varandra.

Bland investerarna kommer Marta Sjögren på Northzone och Sanna Westman på Creandum att deltaga. Även representanter av danska Sunstone, finska Inventure och franska Daphni kommer att cykla.

”Från början lät det som en kul idé men sen så har vi även öppnat ett kontor i Berlin vilket gjorde att vi självklart ville vara med”, säger Sanna Westman som började som investerare på Creandum för en dryg månad sedan.

Foto: Creandum.Sanna Westman, investerare på Creandum och före detta fäktningsproffs. Foto: pressbild.

Enligt Sanna Westman är nätverkandet inte bara viktigt mellan startupbolagen utan även på VC-nivå.

”Den här branschen har ju en annan dynamik än andra branscher. Även om Creandum på ett plan konkurrerar med andra VC-bolag så finns mycket samarbete också, som gemensamma investeringar. Sedan kommer många av våra leads från affärsänglar. Då är nätverkandet viktigt och för mig som är ny i branschen kanske ännu mer. Efter 39 mil på cykel har man förhoppningsvis även släppt ner sina försvar.”

Även Marta Sjögren ser möjligheterna att möta andra i branschen på den här typen av event.

”Från ett ekosystemsperspektiv är det alltid bättre att lära känna folk i mer intima sammanhang som gemensamma äventyr. Det skapar möjligheter för en mer avslappnad och djupare diskussion”, säger hon.

Läs även: ”Kvinnliga grundare säkrar tech-Sveriges framtid” 

Trots att både Sanna Westman och Marta Sjögren är anmälda till cykelturen har Benjamin Ratz stött på vissa svårigheter att attrahera kvinnliga startupgrundare till cykelturen.

”Vi vill ha ett mer diversifierat gäng med fler kvinnliga grundare så vi försöker nå ut till dem specifikt”, säger han.

Cykelturen är däremot inte dyr men det kräver en viss ansträngning. Kostnaden per biljett ligger på cirka 3 000 kronor, och där ingår mat och logi, men för att delta behöver personen även skramla ihop minst 5 000 kronor från vänner och bekanta som en form av sponsring. Där har Benjamin Ratz stött på problem med de svenska techbolagen.

”I Skandinavien har vi inte samma kultur att be vänner och bekanta att stötta en god gärning ekonomiskt. Det är en stor skillnad från exempelvis Storbritannien där det är jättevanligt”, säger han.

Vi vill ha ett mer diversifierat gäng med fler kvinnliga grundare så vi försöker nå ut till dem specifikt.

Förutom pengarna som cyklisterna samlar stödjer även Rising North, en del av nordiska ministerrådet, projektet ekonomiskt. Kapitalet som samlas in går till välgörenheten ”Room to read” som startades av som startades av John Wood, en högt uppsatt person på Microsoft 1999. Syftet med välgörenheten är att förbättra läskunskaper och öka tillgängligheten till skolgång för flickor i utvecklingsländer.

Paraplyorganisationen Techriders har hittills dragit in cirka 1 miljon kronor till Room to read. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera