Hoppa till innehållet

Volvo talar ut om sin nya Google-bil

I veckan på Googles stora utvecklarkonferens i Mountain View visar Volvo Cars upp en prototyp av det infotainmentsystem man utvecklar tillsammans med techjätten.

Henrik Green är chef för forsknings- och utvecklingsavdelningen på Volvo Cars i Göteborg och håller i samarbetet med Google kring infotainmentsystemet. I veckan är han på Googles utvecklarkonferens i Mountain View och visar upp en prototyp. Foto: Miriam Olsson Jeffery
Henrik Green är chef för forsknings- och utvecklingsavdelningen på Volvo Cars i Göteborg och håller i samarbetet med Google kring infotainmentsystemet. I veckan är han på Googles utvecklarkonferens i Mountain View och visar upp en prototyp. Foto: Miriam Olsson JefferyFoto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/Silicon Valley) Om Volvo Cars planer går i lås kommer nya Volvoägare om ett par år att kunna tända och släcka lampor i hemmet med sina bilar.

I samband med Googles stora utvecklarkonferens I/O i Mountain View, Kalifornien, som går av stapeln i veckan visar biltillverkaren upp en V90 Cross Country med en prototyp av det nya infotainmentsystemet. Det utvecklas i samarbete med Google och bygger på sökjättens operativsystem för bilar, Android Auto.

Du ska i princip kunna ha en fri dialog med din assistent i bilen

Redan i dag går det att synka Android-mobiler med Volvos bilar, men nu tar man nästa steg och integrerar Google-plattformen direkt i bilarna. Det innebär också i förlängningen affärsmöjligheter för sökjätten.

Genom infotainmentsystemet ska bilföraren kunna styra exempelvis bilens klimatsystem och navigation genom Google Maps. Det har även en rad appar för Android integrerade, som till exempel olika musik- och poddtjänster.

Foto:

Volvo Cars har också tilltro till att utvecklare i Googles ekosystem kommer att ta fram nya tjänster för de uppkopplade bilarna.

”Vi hoppas att utvecklarna ska skapa tjänster som integrerar olika delar av samhället där bilen är en komponent. Vi är experter på bilar, men det är svårt för en biltillverkare att själv se alla möjligheter”, säger Henrik Green, chef för forskning och utveckling på Volvo Cars i Göteborg.

Läs mer: AI i allt och ett fristående VR-headset från Google 

I bilen finns också Googles smarta robotbutler Assistent inbyggd och den kan till exempel berätta om vad som står i kalendern, ringa samtal och hitta närmaste kafé. Den kan även kopplas till Googles smarta högtalare Home och ge kommandon om att tända och släcka lampor i hemmet.

”Du ska i princip kunna ha en fri dialog med din assistent i bilen och få hjälp med vad som helst”, säger Henrik Green.

Samarbetet med Google sker både genom Volvo Cars teknikteam i Mountain View, forskning- och utvecklingsavdelningen i Göteborg och ett team i Lund med specialkunskap om Android.

Folk från de olika Volvo Cars-teamen är på plats på Google I/O för att träffa utvecklare och presenterade samarbetet med Google under en dragning om Android Auto.

Läs mer: Volvo Cars och Google i samarbete – Android ska byggas in i bilarna

Volvo Cars startade upp kontoret i Mountain View, där Google också har sitt högkvarter, för ett år sedan och i dag har man 35 anställda.

Foto: Miriam Olsson Jeffery

Petter Hörling (till höger) basar över Volvo Cars techkontor i Mountain View, Kalifornien.

”Vi flyttade den digitala delen av vår verksamhet hit från Los Angeles”, säger Petter Hörling, som är chef för teknikkontoret.

Han säger att Volvo Cars har stora utmaningar framför sig och digitaliseringen är en stor del i det, därav satsningen.

Volvo Cars deadline för infotainmentsystemet är om två år och samarbetet med Google hålls ihop via utvecklingsavdelningen i Göteborg. Henrik Green berättar att Google tycker Volvo Cars har en aggressiv tidsplan med projektet och att två år är kort tid ur techjättens perspektiv.

”Det här är inget sidospår eller forskningssträng, det är en stor och helhjärtad satsning”, säger Henrik Green.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera