Hoppa till innehållet

Zalando lyfter Kinneviks värde

Uppgångar för Zalando och Tele2 gör att Kinneviks substansvärde ökade under det andra kvartalet. Samtidigt har substansrabatten minskat.

Kinneviks storägare och tidigare ordförande, Cristina Stenbeck
Kinneviks storägare och tidigare ordförande, Cristina StenbeckFoto: Jack Mikrut

Kinneviks substansvärde steg under det andra kvartalet till 81,9 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med det första kvartalet. Uppgången drevs av modebolaget Zalando och operatören Tele2.

I samband med rapporten meddelades även att Kinnevik investerare ytterligare drygt en halv miljard kronor i den amerikanska robotrådgivaren Betterment.

Läs även: Kinnevik satsar en halv miljard på robotrådgivare

Substansvärdet per aktie var vid utgången av det andra kvartalet 298 kronor (jämfört med 289 kronor den 31 mars).

Det motsvarar, givet en viktad aktiekurs på 264 kronor den 30 juni, en substansrabatt på 11,4 procent (31 mars: 15,8 procent)

Kinnevik hade en nettokassa om -775 miljoner kronor i slutet av kvartalet, mot +447 miljoner kronor den 31 mars.

Under kvartalet investerade Kinnevik 3,9 miljarder kronor, varav den absoluta merparten, 3,7 miljarder kronor gick till investeringen i Com Hem.

Under kvartalet sålde Kinnevik sitt innehav på 3,6 procent i e-handlaren Lazada till Alibaba för 1 miljard kronor och avyttrade sitt innehav på 7 procent i startupfabriken Rocket Internet för 2,1 miljarder kronor. Dessutom tillkännagavs att vd-jakten är över och att George Ganev, tidigare vd på Dustin, ska bli ny vd för Kinnevik.

Läs mer: Han blir ny vd för Kinnevik – lånar av Stenbeck till storköp

Direkt / Di Digital

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera