Hoppa till innehållet

Acast-grundarna trotsar viruskrisen – investerar i ”restaurangernas Uber”

Restaurangappen Maitres trotsar Covid-19-krisen och tar in kapital för en expansion. Nya investerare är Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander.

Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander, Maitres app, och Maitres grundare Anders Ingårda och Fredrik Tedsjö
Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander, Maitres app, och Maitres grundare Anders Ingårda och Fredrik Tedsjö

En app som hjälper dig hitta restaurang, boka bord, betala, ge dricks och betygsätta krogar. Så kan man beskriva det Stockholmsbaserade startupbolaget Maitres. Själva skriver de ”Maîtres” med ett franskt ”î” och kallar sig gärna för ”restaurangernas Uber”.

”Haha, ja. Vi gör ju restaurangupplevelsen lika smidig som att resa med Uber. När man ätit klart kan man bara resa sig och gå. Appen tar hand om betalningen, och användaren justerar eventuell dricks i efterhand”, säger Anders Ingårda, vd och grundare.

Maitres används i dag av omkring 100 restauranger i Stockholm, Göteborg, Åre, Båstad och Västerås.

Hur påverkas er verksamhet av viruskrisen?

”Vi såg tidigt ett tapp i antalet transaktioner och bokningar, men det är inte lika illa för oss som för restaurangsektorn i stort”, säger vd Anders Ingårda.

Finns det några fördelar med viruskrisen för er?

”Inte direkt. Men på sikt kanske krisen ökar intresset för Maitres, eftersom appen möjliggör kontaktlös betalning. Man behöver inte använda kort och betalterminaler och kan därmed hålla avståndet.”

Nu tar Maitres alltså in 12 miljoner kronor i riskkapital för en expansion, först i Sverige och sedan internationellt. Halva beloppet kommer från den befintliga ägaren Spinnaker Ventures, ett riskkapitalbolag med bas i Lichtenstein. 

Nya investerare är Acast ACAST +6,92%Dagens utveckling-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander. Måns tar även en plats i bolagets styrelse.

”Måns och Kalles erfarenhet av techbolag och internationell expansion är naturligtvis ovärderlig i det skede där vi befinner oss just nu”, säger vd Anders Ingårda.

Läs mer: Ängelinvesterarna: Krisen är inte en techbubbla

Måns Ulvestam säger att han och Karl Rosander gillar affärsidéen och att de känt entreprenörerna bakom bolaget i 20 år. 

”Man kan givetvis inte bortse från den extrema osäkerhet som präglar marknaden just nu, särskilt den som Maitres verkar på. Men det kommer en tid efter corona och då satsar vi hellre på digitala betalningar än plastkort. Den big data som Maitres genererar ser vi som en bonus som kommer att vara extremt värdefull för restauranger framöver”, säger Måns Ulvestam.

Vd Anders Ingårda säger att man inte behövt erbjuda någon ”krisrabatt” när man tog in de 12 Mkr. 

”Rundan värderar oss 125 miljoner kronor, före kapitaltillskottet. Jag tror inte krisen påverkade värderingen. Vi har en bra tillväxttakt, även om det blir en period med lite annat fokus”, säger han.

Läs mer: De vill rädda besöksnäringen under coronakrisen

Hur ska ni använda pengarna?

”Planen är att fortsätta expandera i Sverige och förbereda en internationell expansion i Köpenhamn, Amsterdam och Barcelona. Tajmingen beror på Covid-19-situationen, men vi är redo att lansera under 2020.”

Enligt Maitres pågår nu även en större investeringsrunda i samarbete med SEB Singular, som hjälper startupbolag med kapitalanskaffning och tillväxtresor.

Maitres grundades i Stockholm 2017. Under 2018 var omsättningen endast 42 000 kronor, med en förlust på 6,2 Mkr. Bolaget uppger att sett en ”betydande ökning” i omsättningen sedan dess, men att de årliga förlusterna är ungefär de samma. 

”Vi hade ett starkt första kvartal, med en tillväxt på 40 procent per månad, och tror på fortsatt stark tillväxt i år. Förlusten landar nog på samma nivå som i fjol. Vi räknar med vinst tidigast 2022”, säger vd Anders Ingårda.

Läs mer: Rusning efter hemlevererad mat

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera