Annons

De vill rädda besöksnäringen under coronakrisen

Digitala kurser och en app för att minimera restaurangköer är två nya coronainitiativ. Skillbreaks vd Matilda Hannäs och Skips vd Andreas Persson.
Digitala kurser och en app för att minimera restaurangköer är två nya coronainitiativ. Skillbreaks vd Matilda Hannäs och Skips vd Andreas Persson.
I takt med att restaurang- och besöksnäringen drabbas av coronavirusets spridning har många nya digitala initiativ tagits för att hjälpa till. Många företag ger nu bort sina tjänster kostnadsfritt för att rädda branschen ur krisen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Restaurangbranschen har fått det tufft i sviterna av coronautbrottet med stor nedgång i antalet besökare. Sedan de nya bestämmelserna om att endast bordsservering tillåts på restauranger, barer och caféer har flera initiativ tagits för att hjälpa krogarna att gå runt. 

Den nya appen Skip vill förenkla hanteringen av matbeställningar. När Andreas Persson och hans kolleger senare förstod vilka svårigheter branschen nu stod inför valde de att tidigarelägga sin lansering och anpassa appen efter de nya restriktionerna. 

”Våra tilltänkta kunder kommer att bli enormt påverkade så vi började tänka om för att kunna hjälpa dem i den här situationen”, säger Skips vd Andreas Persson. 

Läs mer: Ras för restauranger – bokare startar take away-service

I appen ska kroggäster nu istället kunna beställa och betala direkt i telefonen utan att behöva köa och riskera att smitta varandra.

”Man kan se menyn, antingen på väg till stället eller att man sitter på plats och gör en beställning och då kan personalen annonsera när ordern är klar. Syftet är att minimera kontakten med övriga gäster.”

För att krögare snabbt ska kunna ansluta sig till appen sköter Skip all hantering av att sätta upp konton och infrastruktur. 

”Så de behöver bara ladda ned appen och ha den vid kassan där de hanterar orderflödet som kommer in. Många från vår tilltänkta kundbas har ju formella problem med varsel och permitteringar men vi kommer att finnas där när de har möjlighet att implementera den här lösningen.”

Bolaget Trivec, som utvecklar kassasystem för restauranger, hade också de planerat för en lansering senare under våren – en lösning som skulle göra det möjligt att skanna en qr-kod vid bordet, för att både kunna beställa och betala via sin telefon. 

När coronautbrottet blev ett faktum valde de att snabbt utveckla tjänsten och lansera den tidigare än planerat. 

”Helt plötsligt ser vi nu att det är en perfekt tjänst för alla restauranger, så vi skyndade oss att bygga en tillämpning så att det också blir möjligt att surfa till menyn hemifrån där man kan beställa, betala direkt och fylla i upphämtningstid”, säger Henrik Larsson, produktchef på Trivec.

Trivec har valt att erbjuda lösningen gratis för restaurangerna året ut. 

”Vi ger bort den nu så att restaurangerna kan överleva.”

Betaltjänstappen Maitres har, istället för att utveckla en take away-tjänst, valt att fokusera på att bli en kanal som sprider restaurangernas information vidare. De har också arbetat för att öka användningen av sin betallösning där restaurangerna kan debitera kunden utan att hantera kontokort och kortmaskiner, för att minska smittspridningen. 

Mejlledes berättar Malin Carlsdotter, operativ chef på Maitres, att de har sett förändringar i kundernas köpbeteende. 

”Vi har tappat endast 40 till 50 procent – vilket är mycket – men betydligt mindre än branschen generellt. För mars månad når vi faktiskt upp till våra transaktionsmål. Situationen påverkar oss såklart lika mycket som för besöksnäringen i stort, men då vi fortfarande ser ett bra flöde av användare, samt att vi har positiva tankar inför framtiden, gör att vi sitter lugnt i båten”, skriver Malin Carlsdotter. 

Läs mer: Maitres vill lansera ett Uber för svenska krogar 

Ytterligare ett initiativ som ska hjälpa restauranger ur krisen är Oscar Rundqvists, Jens Rathsmans och Tom Bergs nya ideella projekt Favoriten.nu, där man kan stötta sin favoritrestaurang genom att köpa presentkort att nyttja när läget lugnat sig. 

”Nu är det förståeligt att människor håller sig inne, men det här är ett sätt att hjälpa restauranger med likviditeten så att de kan bära sina fasta kostnader”, säger Oscar Rundqvist. 

Antingen kan krögaren själv, eller gäster och stammisar lägga till restaurangen på hemsidan. Bland annat var hotellmagnaten Petter Stordalen snabb med att lägga till sina favoritrestauranger. 

Sidan lanserades under onsdagen och samma dag hade 100 restauranger blivit tillagda och på ett dygn hade presentkort sålts för 10 000 kronor. 

Om det skulle bli så att restaurangen man köper ett presentkort från går i konkurs, vad händer då?

”Vi fungerar bara som förmedlare i och med att vi bara skickar vidare kunderna till restaurangerna egna lösningar, så vi kan inte ta ansvar för det”, säger Oscar Rundqvist.

För Guestit, som förmedlar boenden för korttidsuthyrning, har den minskade turismen till Sverige blivit påtaglig, Många av lägenheterna som skulle hyras ut står därför tomma. Men istället för att låta det förbli så har bolaget bestämt sig för att erbjuda hyresfritt boende till personer som inte får bli sjuka i covid-19, eller människor som utför samhällsviktiga arbeten. 

”Som en följd av den här situationen behöver många någonstans att bo och därför kände vi att det var läge att bidra. Vi har ju lägenheter som står redo, fullt möblerade”, säger Pontus Kruth, vd på Guestit. 

Det enda hyresgästerna kommer att betala för är underhållskostnad, som städning. 

För gäster som oroar sig för att behöva träffas fysiskt för överlämning av nyckel vid inflyttning, vill Pontus Kruth lugna med att incheckningen även i normala fall är helt automatisk. 

”Men det kan ju vara viktigt att lyfta det nu, att man checkar in helt människofritt.” 

Hur påverkas ni i den här krisen?

”Vi har kapat många fasta kostnader, men vi är ett rörligt företag med god likviditet och har gjort en krisplan och budget för att överleva länge”, säger Pontus Kruth. 

På Di Digitals lista över Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 hamnade Matilda Hannäs på plats 25. Hennes bolag Skillbreak erbjuder kurser inom kreativa områden, som drejning, matlagning och hälsa. Nu har verksamheten varit tvungen att ställa om till att erbjuda digitala workshops. För personer över 70 år kommer kurserna dessutom att vara gratis.

”Det blir fokus på de som går bra att köra via nätet. Vår ’take’ blir att man, till skillnad från förinspelade kurser, ska kunna interagera och bli inspirerad. Vi vill skapa en känsla av kontakt och vara ett socialt sammanhang”, säger Matilda Hannäs, vd på Skillbreak. 

”En bra sak är också att alla kreatörer kan fortsätta tjäna pengar, trots att de kanske inte längre säljer sina produkter eller håller utställningar”, säger Matilda Hannäs. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer