Hoppa till innehållet

Alex Schulman leder Spotify-bolagets nya poddskola

Musikverktyget Soundtrap köptes upp av Spotify för en halv miljard för två år sedan. Som ett led i Spotifys poddoffensiv lanserar de ett nytt podcast-verktyg och startar samtidigt en skola med Alex Schulman som lärare.

Alex Schulman (bilden är ett montage) från ”Alex & Sigges podcast” ska vara lärare på Spotifyägda Soundtraps poddskola.
Alex Schulman (bilden är ett montage) från ”Alex & Sigges podcast” ska vara lärare på Spotifyägda Soundtraps poddskola.Foto: Henrik Montgomery

Den molnbaserade musiktjänsten Soundtrap låter användare skapa musik på webben och fungerar ungefär som en portabel musikstudio. Soundtraps verktyg används bland annat i amerikanska skolor och har integrerats i Googles Chromebook-datorer. Bolaget som startades 2013 hann ta in omkring 71 Mkr i riskkapital innan streamingjätten Spotify satte klorna i bolaget. Hösten 2017 köpte de upp startupbolaget, i en affär som enligt Di Digitals källor ska ha kostat Spotify runt en halv miljard kronor. 

Läs mer: Spotify betalade halv miljard för Soundtrap

”Det som vi drevs av när vi startade Soundtrap var att de flesta musikskaparverktyg som finns är extremt komplexa. Du måste nästan vara en ingenjör för att klara av dem, det såg ut som att gå in i cockpit på ett plan. Gruppen med kreativt skapande människor som gillar att göra musik är så enormt mycket större än de som kan de här verktygen”, säger Per Emanuelsson som är medgrundare till Soundtrap.

Det handlar om att demokratisera podcastskapandet.

Soundtrap har i dag en relativt ung användargrupp, många som använder programmet går fortfarande i skolan. På senare år har många börjat använda det till andra typer av ljudskapande än musik, som till exempel radioprogram eller poddar. 

Som ett resultat av det, och som en del i Spotifys större poddsatsning, lanserar Soundtrap ett nytt podcastverktyg. Tanken med ”Soundtrap for Storytellers” är att göra det enkelt att göra en podd. Verktyget är ett produktionsverktyg med inbyggda funktioner för att kunna göra intervjuer via webben och mobilen, transkribering av ljud till redigerbar text, mixning och publicering till plattformar som Spotify. Alla funktioner nås, precis som med vanliga Soundtrap, via webbläsaren. 

”Det handlar om att demokratisera podcastskapandet. Även om podcasts har funnits ett tag finns det väldigt lite infrastruktur runtomkring”‚ säger Per Emanuelsson. 

Läs mer: Spotify backade från svenskt miljardköp av Acast 

”Allt som poddare upplever som tidskrävande och komplicerat har vi gjort enkelt och digitaliserat. De har inga verktyg som har tagit ett helhetsgrepp. De får försöka sy ihop sina produktioner genom att använda flera olika verktyg, ett för konferenssamtal och ett annat för att göra musik. Det finns få funktionaliteter som är byggda för de som gör poddar.”

Spotifys poddskola.
Spotifys poddskola.

I samband med lanseringen kommer Soundtrap även öppna en podcastskola som går under namnet Stockholm Institute of Storytelling, med en handfull av Sveriges mest kända poddprofiler som lärare. Bland annat kommer Alex Schulman från ”Alex & Sigges podcast” och Anton Berg från kriminalpodcasten ”Spår” agera lärare. Den första upplagan av skolan går av stapeln 13-14 juni på Spotifys kontor i Stockholm och 30 elever väljs ut genom att skicka ett podcastavsnitt som arbetsprov. Under de två dagarna får eleverna lektioner och enskilda kvartsamtal med lärarna. 

Poddspecial: Inifrån boken ”Spotify inifrån” 

”Att göra en bra podd handlar inte bara om teknik, utan även om intervjuteknik och hur man bygger upp en historia och en känsla. Vi vill att eleverna ska bli inspirerade och kunna nätverka med några av dagens stora poddare”, säger Per Emanuelsson. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera