Hoppa till innehållet

Amazon tros orsaka ”butiksdöd” bland svenska nätbutiker

Amazon väntas ta mindre marknadsandelar i Norden än tidigare väntat. Men kommer ändå bli Nordens största rena e-handlare – och det kommer leda till en butiksdöd för flera svenska aktörer, enligt managementkonsultföretaget Boston Consulting Group.

Jeff Bezos frammarsch kan innebära undergång för flera svenska nätbutiker.
Jeff Bezos frammarsch kan innebära undergång för flera svenska nätbutiker.Foto: John Locher

För två och ett halvt år sedan släppte Boston Consulting Group en rapport där de prognostiserade att Amazon, inom fem år efter att de trätt in i marknaden, skulle ta 8 till 20 procent av näthandelsmarknaden i Norden. Nu, efter att tidigare i höst ha slagit upp de digitala dörrarna i regionen, sänks förväntningarna till 5 till 10 procent. 

Motsvarande siffror beräknas gälla för Sverige. 

”Vi har vridit ner vår prognos så mycket på grund av att de svenska och nordiska bolagen utvecklat sina erbjudanden rejält. De har personifierat sina erbjudanden med exempelvis lojalitetsprogram, fått till konkurrenskraftiga hemleveranser och har numera även bättre IT-förutsättningar”, säger David Sandberg, expert på e-handel och Amazon hos Boston Consulting Group.

En annan anledning till de sänkta förväntningarna är att Amazon inte längre går lika aggressivt in i nya marknader, uppger David Sandberg. Han ser Australien som en jämförbar marknad med den nordiska och där erövrar inte e-handelsjätten marknadsandelar i lika hög takt som marknader de var tidiga in i.

Vi tror att Amazon blivit mer långsiktig i sin strategi

”Går Amazon in i en marknad kommer de vara kvar. I USA har de nått 50 procent och i Tyskland 30 procent. Men i Australien och Nederländerna, mer mogna marknader som de lanserat i på senare tid, har de inte kommit lika långt. Vi tror att Amazon blivit mer långsiktig i sin strategi, att det kommer ta lite längre tid i Norden”, säger David Sandberg.

Läs mer: Stor jämförelse: Så mycket dyrare är Amazon jämfört med svenska e-handlare 

5 till 10 procentandelar är däremot inte en liten del av en marknad. Enligt rapporten från Boston Consulting Group, som rådgiver om affärsstrategier för bland annat detaljhandlare, kommer det innebära att Amazon blir den enskilt största aktören inom e-handel i Sverige. Något som väntas påverka konkurrenterna.

”Amazons inträde sätter press på marknaden. Det är många aktörer som jobbar på marginalen och deras prissättning och lönsamhet kommer påverkas. Amazon kommer påskynda en konsolidering i branschen, där de stora spelarna tillsammans med de mer nischade kommer klara sig. Men mellanskiktet kommer att få det svårt”, säger David Sandberg.

David Sandberg höjer ett varningens finger för aktörer som inte har någon fysisk butiksnärvaro, som säljer varor i många olika produktkategorier och som saknar ett eget etablerat varumärke, utan bara säljer andras produkter. 

De aktörerna som kanske har ett tiotusental artiklar i sitt sortiment får det svårt att konkurrera med Amazon som har 150 miljoner artiklar att erbjuda, menar han.

Läs mer: Betaljätten: Så avslöjar e-handeln våra planer i jul – och här är varorna som trendar i pandemin 

”Det har pratats mycket om butiksdöden i media, där man framför allt syftar på de fysiska butikerna. Men med Amazon behöver man också börja titta på vilka e-handlare som kommer gå under.”

Enligt David Sandberg ställs många aktörer inför ett vägval nu. Att antingen ta upp kampen mot Amazon eller att ansluta sig till plattformen. Han menar att den som tar upp kampen behåller kontroll över data, priser och plattform. De har möjligheten att bygga relationer direkt med kunden och slipper även Amazons avgifter. Men svårigheten ligger i att försöka matcha deras trafik och effektivitet.

För att ta upp den striden finns det också ett par fler saker konkurrenterna behöver tänka på.

Amazon är en prisföljare i sin strategi, de sätter sällan ett lågt pris i ett tidigt läge

”Snabba hemleveranser är ett måste, men man behöver också bli väldigt datadriven i sina beslut. Amazon är en prisföljare i sin strategi, de sätter sällan ett lågt pris i ett tidigt läge och därför behöver konkurrenterna investera i AI-lösningar för att ta rätt beslut. Vill man konkurrera måste man verkligen göra sin hemläxa och också bli effektivare på sin kostnadsmassa.”

För den som däremot ansluter sig till Amazon finns det ett par fördelar att hitta. Men det är inte alla som har den möjligheten.

”Det är mer relevant för aktörerna som också är producenter. Har du ett antal produkter och tillgodogör du dem genom Amazon kommer du få ett brett kundnätverk och stor kraft bakom dig i marknaden. Är du däremot en detaljhandlare som inte står i producentledet, och bara säljer andra varumärken, har du däremot inte det alternativet”, säger David Sandberg. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera