Det mesta pekar på att Amazons e-handelsplattform är på ingång i Sverige.
Nyligen ansökte bolaget om att få tillhandahålla betaltjänster i Sverige, förra året köpte man upp domänen amazon.se och enligt källor till Di Digital har man rekryterat personal i Sverige som ska hjälpa bolaget att ta över den svenska e-handelsmarknaden.
Läs mer: Amazon startar svenskt betalbolag
Just nu sonderar Amazon marknaden för utökade leveranser i Sverige. Upphandlingen involverar bland annat Postnord, som under året har mottagit en förfrågan från e-handelsjätten.
”Nivåerna de har indikerat nu innebär att de inte blir någon av våra större kunder. Men alla vet att de har en god vana att skala upp sina verksamheter snabbt när de etablerar sig på nya marknader”, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord, till Di Digital.
Sajten Breakit var först att rapportera om kontakterna mellan parterna.
Enligt uppgift till Di Digital följer Amazon samma mönster som vid bolagets tidigare nyetableringar, där man initialt skeppat varor från sina egna lager i andra länder. Enligt Di Digitals uppgifter rör det sig i Sveriges fall om att varorna ska skeppas från lager i främst Tyskland och Storbritannien.
Upphandlingen med logistikföretagen är ännu inte avslutad, men Thomas Backteman på Postnord räknar med att Amazon etablerar sig i Sverige under året.
”Som vi tidigare sagt så tror vi att de under det här året kommer att etablera en starkare närvaro i Norden. Det faktum att de varit ute och frågat marknaden indikerar väl ännu tydligare att så är fallet.”
Läs mer: Postnord om hotet från Amazon: ”Behöver sänka priserna”
Postnord bevakar i övrigt Amazons kommande etablering i Sverige mycket noggrant.
”De är närvarande, det kan jag säga. Vi diskuterar det, hela vägen upp till ledningen”, sade nyligen Arne Andersson, e-handelsspecialist på Postnord.
Postnord har under en längre tid fått mycket kritik av kunder och företagare för hur företaget hanterar paket, långsamma leveranstider och paket som försvinner. Att leverera för Amazon blir ytterligare en utmaning.
”Om vi får köra för Amazon så ställer det enorma krav på oss. Amazons kriterier för leveranser är sanslöst hårda. Levererar handlarna inte som de utlovar via plattformen så nedrankas de av Amazon och då ringer de och skäller på oss”, säger Arne Andersson på Postnord.
Läs mer: Amazon vill charma Stockholm – erbjuder gratis kontorsplatser