Hoppa till innehållet

Analys: Spotify tappade 13 miljoner prenumeranter 2017

Börsaktuella Spotify tror sig nå nära 100 miljoner betalande kunder i år. Samtidigt faller miljontals kunder bort. Fyra av tio nya kunder lämnade tjänsten i fjol, enligt en färsk analys.

Spotify noteras i New York den 3 april.
Spotify noteras i New York den 3 april.Foto: TT

När Spotify noteras i New York den 3 april kan bolaget bli värt 200 miljarder kronor.

Musiktjänsten har i dag drygt 70 miljoner betalande kunder och väntar sig att den siffran stiger till mellan 92 och 96 miljoner i år, enligt den prognos Spotify offentliggjorde på måndagen.

Spotify väntar sig intäkter på omkring 50 miljarder kronor i år, vilket motsvarar en tillväxt på mellan cirka 20 och 30 procent.

Samtidigt förlorar Spotify stora mängder betalande kunder varje år. Det visar en rapport från den brittiska analysfirman Midia Research som Di Digital har tagit del av. I fjol fick Spotify 36 miljoner betalande prenumeranter, varav 23 miljoner var kvar som kunder vid årets slut. Räknat per år faller 19 procent av Spotifys prenumeranter bort, enligt rapporten.

Läs mer: Sparekonomerna: Så köper du aktier i Spotify

På senare år har Spotify spätt på sin användartillväxt med hjälp av rabatterade prenumerationer och familjeerbjudanden. Nya kunder kan under tre månader prenumerera för cirka 1 dollar per månad, en tiondel av det ordinarie priset. Strategin drar ner Spotifys snittintäkter men enligt finanschefen Barry McCarthy har bolaget tjänat in kundanskaffningskostnaden efter ett drygt år.

Rabatterna står för en klar majoritet av Spotifys tillväxt. De senaste två åren har Spotify fått in 2,5 miljoner nya kunder per månad med kampanjerna igång. Motsvarande siffra utan kampanjeffekten är drygt 900 000 nya kunder per månad, skriver Midia Research.

Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat” 

För 2018 räknar Spotify med en förlust på mellan 2,3 till 3,3 miljarder kronor. Därmed närmar sig bolaget lönsamhet, då förlusten under 2017 landade på runt 12 miljarder kronor, tyngd av finansiella poster.

För 2018 räknar Spotify med en förlust på mellan 2,3 till 3,3 miljarder kronor. Därmed kryper man långsamt närmare lönsamhet, då förlusten under 2017 i jämförelse landade på runt tolv miljarder kronor, tyngd framför allt av finansiella poster. Bruttomarginalen väntas i år uppgå till mellan 23 och 25 procent, att jämföra med 22 procent under 2017.

Spotifys notering på New York-börsen, med första handelsdag tisdag den 3 april, väntas kosta 350–400 miljoner kronor och bokförs under andra kvartalet.

Läs mer:

Foto: Pressbild Spotify

Läs mer: Succébolaget Spotify: Från Rågsved till Wall Street 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera