När Spotify noteras i New York den 3 april kan bolaget bli värt 200 miljarder kronor.
Musiktjänsten har i dag drygt 70 miljoner betalande kunder och väntar sig att den siffran stiger till mellan 92 och 96 miljoner i år, enligt den prognos Spotify offentliggjorde på måndagen.
Spotify väntar sig intäkter på omkring 50 miljarder kronor i år, vilket motsvarar en tillväxt på mellan cirka 20 och 30 procent.
Samtidigt förlorar Spotify stora mängder betalande kunder varje år. Det visar en rapport från den brittiska analysfirman Midia Research som Di Digital har tagit del av. I fjol fick Spotify 36 miljoner betalande prenumeranter, varav 23 miljoner var kvar som kunder vid årets slut. Räknat per år faller 19 procent av Spotifys prenumeranter bort, enligt rapporten.
Läs mer: Sparekonomerna: Så köper du aktier i Spotify
På senare år har Spotify spätt på sin användartillväxt med hjälp av rabatterade prenumerationer och familjeerbjudanden. Nya kunder kan under tre månader prenumerera för cirka 1 dollar per månad, en tiondel av det ordinarie priset. Strategin drar ner Spotifys snittintäkter men enligt finanschefen Barry McCarthy har bolaget tjänat in kundanskaffningskostnaden efter ett drygt år.
Rabatterna står för en klar majoritet av Spotifys tillväxt. De senaste två åren har Spotify fått in 2,5 miljoner nya kunder per månad med kampanjerna igång. Motsvarande siffra utan kampanjeffekten är drygt 900 000 nya kunder per månad, skriver Midia Research.
Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat”
För 2018 räknar Spotify med en förlust på mellan 2,3 till 3,3 miljarder kronor. Därmed närmar sig bolaget lönsamhet, då förlusten under 2017 landade på runt 12 miljarder kronor, tyngd av finansiella poster.
För 2018 räknar Spotify med en förlust på mellan 2,3 till 3,3 miljarder kronor. Därmed kryper man långsamt närmare lönsamhet, då förlusten under 2017 i jämförelse landade på runt tolv miljarder kronor, tyngd framför allt av finansiella poster. Bruttomarginalen väntas i år uppgå till mellan 23 och 25 procent, att jämföra med 22 procent under 2017.
Spotifys notering på New York-börsen, med första handelsdag tisdag den 3 april, väntas kosta 350–400 miljoner kronor och bokförs under andra kvartalet.
Läs mer:
Läs mer: Succébolaget Spotify: Från Rågsved till Wall Street