Hoppa till innehållet

Ännu ett Toborrow-bolag har gått i konkurs

När bolaget Herrober lånade en halv miljon kronor från Toborrows medlemmar var intresset stort. Två år senare har bolaget gått i konkurs.

En scen ur Toborrows reklamfilm med komikern David Sundin i mitten. Bolagets affärsidé är att förmedla lån mellan privatpersoner och mellanstora, expanderande företag.
En scen ur Toborrows reklamfilm med komikern David Sundin i mitten. Bolagets affärsidé är att förmedla lån mellan privatpersoner och mellanstora, expanderande företag.

Schnitzelrestaurangen Herrober i Kinna ville bli en kedja och lånade därför för två år sedan 500 000 kronor via låneplattformen Toborrow, vars affärsidé är att förmedla lån mellan allmänheten och företag enligt en peer-to-peer-modell.

"Vårt koncept bygger på volym och det är vad vi kommer få med en restaurang i Göteborg", skrev bolaget på Toborrows sajt när de sökte pengar.

Intresset bland Toborrows långivare visade sig vara stort och 535 bud kom in till projektet som tecknades till 241 procent. Schnitzelrestaurangen kunde alltså välja mellan de förmånligaste anbuden och snitträntan blev 11,3 procent. Löptiden på lånet var 36 månader.

Men den 29 juni i år inledde Herrober sin konkurs, visar dokument från Bolagsverket. 

Bolaget sällar sig därmed till Bycosin och Nordic Bikes skara, som är ytterligare två Toborrow-bolag som har gått i konkurs.

Läs även: Toborrows cykelbolag har gått i konkurs

Toborrow hade gett Herrober betyget C, kreditvärdig, på en skala där B är god kreditvärdighet och A är mycket god kreditvärdighet. Kreditvärdigheten kontrolleras av UC och Creditsafe, uppger Toborrow.

Herrobers omsättning för 2015 var 3,4 miljoner kronor och förlusten 0,45 miljoner kronor. I fjol omsatte bolaget 5,3 miljoner kronor med en förlust på 0,2 miljoner kronor. 

Stefan Granlund, som är affärsutvecklingschef på Toborrow, skriver i ett mail till Di Digital att man inte kommenterar enskilda fall av hänsyn till berörda låntagare och långivare.

Hur ska ni se till att långivarna får ett så stort belopp som möjligt från konkursboet?
"Toborrow agerar alltid agent åt långivarna. Det innebär att vi i samtliga processer arbetar för att tillgodose långivarnas bästa intressen."

Han påpekar också att det precis som på börsen är förenat med en viss risk att investera på plattformen.

"Vi på Toborrow tycker det är viktigt att marknaden fattar kreditbeslutet och erbjuder låntagaren den ränta som marknaden anser är rimlig i förhållande till risken. Det är således upp till varje enskild långivare att välja vilken risk denne är villig att ta för att få avkastning på sitt kapital."

I januari i år granskade Di Digital Toborrow och fann förutom att några bolag hade gått i konkurs även att flera hade drabbats av betalningsproblem.

Läs mer: Problembolagen som tynger Toborrow

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera