Hoppa till innehållet

Apple sent in i matchen med smart högtalare

Som väntat visade Apple upp en smart högtalare för hemmet, à la Amazon Echo och Google Home, på techjättens utvecklarkonferens i Kalifornien.

Apples marknadschef Phil Schiller presenterar Apples nya smarta högtalare Homepod, som släpps till försäljning i december och kommer i vitt och "rymdgrå".
Apples marknadschef Phil Schiller presenterar Apples nya smarta högtalare Homepod, som släpps till försäljning i december och kommer i vitt och "rymdgrå".Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

(Di Digital/Silicon Valley) På måndagen inleddes Apples utvecklarkonferens WWDC i San Jose, Kalifornien. Årets upplaga är den största hittills med 5 300 deltagare.

Den yngsta deltagaren på plats är tio år och har redan utvecklat fem appar. Den äldsta är 82 år och kom ut med sin första app förra året.

Som vanligt har konferensen kantats av rykten och ett av de mer uppmärksammade var att Apple skulle ge sig in i matchen med en smart Siri-högtalare.

Läs också: De hetaste ryktena inför Apples produktsläpp 

Mycket riktigt så lanserade Apple Homepad - en smart högtalare med fokus på musik. Högtalaren spelar musik genom Apple Music och har sex mikrofoner. Den släpps, liksom förhandsryktena tippade, senare i år.

”Vi vill återuppfinna hur vi njuter av musik i hemmet”, sa Apples marknadschef Phil Schiller på scenen under inledningspresentationen på WWDC.

Homepod ska kunna känna av rummet för att spela musik anpassat till det. Det går även att fråga assistenten Siri i högtalaren om till exempel nyheter, olika faktafrågor och sätta på påminnelser.

När användaren frågar Siri något anonymiseras och krypteras den informationen, vilket Apple var noga med att säga.

Priset för Homepod kommer att börja på 349 dollar i USA, motsvarande runt 3 000 kronor i svenska kronor, vilket alltså dyrare än både Amazon Echo och Google Home. Högtalaren börjar säljas i USA, Storbritannien och Australien i december i år och först nästa år i andra länder.

Läs också: Så vill Google ta sig in användarnas hem

Apples släpp av Homepod kommer sent jämfört med konkurrenternas. Även Google var sent på bollen med Home om man jämför med Amazon.

E-handelsjättens högtalare Echo beräknas ha en marknadsandel på över 70 procent under 2017, enligt en rapport från Emarketer. Medan Google Homes andel ligger på drygt 23 procent.

Ingen av högtalarna finns än så länge att köpa i Sverige.

Läs också: Apple lanserar funktion som kan få annonsörer att se rött

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera