Hoppa till innehållet

Apple startar investeringsfond för skogen – svenska företag inbjuds att pitcha

Apple leder resningen av en ny investeringsfond för miljösatsningar. Fonden, som hanteras av Goldman Sachs och granskas av Conservation International, är på 1,7 miljarder kronor och ska investera i projekt som syftar till att permanent eliminera koldioxid från luften. ”Skog drar ut koldioxid från atmosfären”, säger företagets hållbarhetschef Lisa Jackson.

Tim Cook har sett den svenska skogen med egna ögon under ett besök på Iggesunds kartongbruk 2017.
Tim Cook har sett den svenska skogen med egna ögon under ett besök på Iggesunds kartongbruk 2017.Foto: Apple

För tre år sedan stod Apples vd Tim Cook i skogen söder om Hudiksvall under en sällsynt Sverigeresa. Anledningen var ett besök hos Iggesunds kartongbruk, vilka levererar kartong till techjättens förpackningar.

Bland mycket annat planterade Tim Cook ett träd på ett område som precis avverkats för att bli massa.

”Innovationsmässigt och miljömässigt är det här en egen liga”, sa Cook vid tiden om samarbetet med Iggesund.

Nu går Apple vidare med sin satsning på att planera skog, om än i lite större skala.

Bolaget har startat en egen investeringsfond med målet att investera i projekt som syftar till att suga koldioxid ur atmosfären.

Läs mer: NHL-proffset investerar i växtbaserad fisk: ”Nästa nya trend”

Apple är noga med att poängtera att fonden, som är ett samarbete med Goldman Sachs och miljöorganisationen Conservation International, ska investera med syfte att se både miljömässig framgång och ekonomisk avkastning.

Bolaget har inte presenterat några investeringar ännu, men säger att företag från Sverige som har idéer är välkomna att pitcha.

Fonden är från start på 200 miljoner dollar, 1,7 miljarder kronor. Apple vill inte svara på om de tänker resa mer kapital.

”Genom att skapa en fond som både genererar avkastning och riktig mätbar effekt på koldioxidpåverkan siktar vi på driva en bredare förändring i framtiden. Vi vill uppmuntra investeringar i koldioxideliminering runtom i världen”, säger Lisa Jackson, företagets hållbarhets chef och tidigare chef över den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA under president Barack Obama.

Satsningarna ska primärt vara inom skog och naturresurser som brukas eller avverkas i syfte att bli till kommersiella produkter. Apple har inte kommunicerat exakt vad det handlar om, men precis som svenska skogsföretag ofta påpekar kan massa användas till allt från papper till plastliknande material och till och med textil.

På så vis omvandlas koldioxid som fångats upp i träden till nya hållbara material, vilket ger avkastning och en positiv miljöeffekt.

Iggesund är ett sådant exempel, där två träd planteras för varje enskilt som avverkas för att bli kartong.

Läs mer: Så rustar svenska bolagen för elektrifiering – med konfliktmetaller och havsvatten

Satsningen ligger i linje med Apples mål att bli helt klimatneutrala till år 2030, genom hela sin produktion och produkternas livslängd.

Enligt Apples beräkningar ligger omkring 75 procent av den utmaningen i produktionskedjan som de kan kontrollera. Det är resterande 25 procent bolaget vill kompensera för i den här satsningen.

Investeringarna från den nya fonden ska, enligt Apple, resultera i minst 1 miljon ton mindre koldioxidutsläpp per år. Det motsvarar utsläppen från 200 000 personbilar.

Utöver fonden bygger Apple också egna sol- och vindkraftverk – bland annat ett i Danmark – för att nå sina klimatmål. Men företaget är långt ifrån ensamma bland techjättarna att satsa hårt på att minska sina klimatavtryck. 

Läs mer: Google sätter nytt klimatmål: Noll utsläpp vid 2030

Konkurrenten Microsoft har den förmodligen mest aggressiva miljösatsningen hittills. Bolaget ska inte bara vara klimatneutrala 2030 utan till och med ta bort mer koldioxid än de släpper ut. Till 2050 vill Microsoft ha eliminerat motsvarande mängd koldioxid som de släppt ut historiskt sedan bolaget grundades 1975.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera