Hoppa till innehållet

Arbetarna jobbar för mycket: Zound fortsätter tillverkningen i Kinafabriker

Zound Industries fortsätter anlita fabriker i Kina trots att bolagets egna undersökningar visar att arbetarna jobbar för mycket.

Pernilla Ekman, vd Zound Industries.
Pernilla Ekman, vd Zound Industries.Foto: Foto: Evelina Carborn

Hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries, som står bakom produkter från Marshall och Urbanears, anlitar fabriker i Kina där arbetarna jobbar upp till 60 timmar i veckan.

”Vi hittar enstaka fall, då och då uppstår det här. Vi accepterar inte det och meddelar leverantören om det. Sedan följer vi upp med fabriken gällande korrigerande åtgärder och nya revisioner för att kontrollera åtgärderna”, säger Nils Norén som är produktutvecklingschef på Zound Industries.

Bolaget har, med hjälp av utomstående revisorer, genomfört flera kontroller av fabrikerna i Kina.

Enligt bolagets hållbarhetsrapport har man under 2017 sett risker med just övertid och arbetsmiljö i de nuvarande fabrikerna i Kina som tillverkar företagets produkter. 

I Kina är det tillåtet med maximalt 36 timmars övertid per månad, som motsvarar 9 timmars övertid per arbetsvecka. Det gör situationen i Zounds fabriker problematisk i och med att man ser fall där arbetarna jobbar 20 övertidstimmar per vecka.

Enligt Zound strider övertiden som arbetarna jobbar även mot bolagets egna riktlinjer, men trots att problemen upptäcktes redan under förra året väljer bolaget att fortsätta tillverkningen tillsammans med fabrikerna.

 ”Vi jobbar på att förbättra situationen. Vi tror att vi gör större nytta genom att jobba vidare med befintliga leverantörer, ger vi oss av därifrån tror vi inte att arbetsförhållandena förbättras för arbetarna”, säger Nils Norén.

Läs även: Från Shenzhen öppnar han dörren till Asien för svenska bolag

Uppgiften om att arbetarna jobbar för mycket bekräftas också av bolagets hållbarhetschef Anna Forsgren. Men enligt henne rör det sig inte om några enstaka fall.

”Det handlar om upp till 10-20 timmar extra i veckan. Generellt kan man säga att en ganska stor andel jobbar något mer än vad de ska. Det är ett återkommande problem”, säger hon.

Enligt produktutvecklingschefen Nils Norén ska Zound även tidigare än 2017 ha haft problem med övertid i en del av sina fabriker. Hur lång tid tillbaka det gäller vill bolaget inte berätta, men problemen ska vara åtgärdade i de fallen, uppger han.

Zound Industries grundades 2008 och har vuxit fort. Under förra året steg omsättningen med 35 procent till hela 1,4 miljarder kronor. Året innebar nytt rekord när vinsten fyrfaldigades till 61 miljoner kronor. Enligt uppgifter värderas Zound Industries till mellan 1,5 och 2 miljarder kronor och bolaget har runt 200 medarbetare.

”Vi tror på fortsatt lönsam tillväxt under 2018”, sa bolagets vd Pernilla Ekman i en kommentar till Di Digital efter rekordåret.

Läs mer: Vinstrekord för Sveriges lurigaste börskandidat  

Men framgångarna med försäljningen av högtalare och hörlurar som tillverkas i Kina och säljs på nästan 120 marknader har alltså en baksida. 

Förutom att människor arbetar för mycket övertid ska det även finnas brister i arbetsmiljön på fabrikerna. Det handlar om buller och ergonomin som inte håller måttet.

”Man kan sammanfatta det som att det gäller omsorgen för arbetarnas situation”, säger Anna Forsgren.

Enligt Anna Forsgren, som tillträdde som hållbarhetschef under förra året, ska det ha varit när telekomjätten Telia investerade i bolaget 2014 som Zound började ta tag i hållbarhetsfrågan.

”Telia har varit en av flera kravställare både som kund och delägare. De har ställt krav och hjälpt oss att starta resan genom att förbättra hållbarheten i produktionen”, säger hon och fortsätter:

”När vi var små var det svårt att gå till de stora etablerade fabrikerna som generellt har bättre förhållanden i sina fabriker. Det kan man inte när man är en liten tillverkare, de lyssnar inte på en.”

Anna Forsgren vill inte kommentera vad arbetarna i Kina tjänar i lön, men enligt hållbarhetschefen ska avtalen följa de lokala lagarna.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera