Sedan starten år 2015 har betalbolaget Bambora etablerat sig i tre världsdelar, förvärvat flera bolag och har i dag cirka 120 000 kunder, däribland företagsjättarna H&M och SAS. Förra året omsatte Bambora drygt 1,9 miljarder kronor och hanterade transaktioner till ett värde av 525 miljarder kronor.
Patrik Göthlin, ansvarig för e-handelskunder på Bambora, var en av förmiddagens första talare under Dagens Industris konferens M&A.
”Vi har förvärvat omkring 15 bolag. Det kan verka som ett vansinnigt projekt men det finns en enorm efterfråga av våra tjänster, marknaden är stor och vi får ungefär 3000 nya kunder varje månad”, säger Patrik Göthlin och fortsätter:
”Alla som gått in i bolaget har trott på vd:n Johan Tjärnberg och på det bolag han vill bygga. Det handlar om att ha en tydlig visualiserad vision och på så sätt göra bolaget attraktivt. Sedan råkar vi befinna oss i en het fintechbransch, det underlättar också.”
Läs mer: Bambora säljs för 14 miljarder till franska betaljätten Ingenico
Dagens Industri har rapporterat att Bambora tidigare i år såldes för omkring 14 miljarder kronor till det franska börsnoterade bolaget Ingencio. Affären förväntas slutföras under årets fjärde kvartal. Enligt en tidigare intervju med vd:n Johan Tjärnberg i Dagens Industri var säljarna riskkapitalbolaget Nordic Capital samt nyckelpersoner på Bambora som tillsammans ägde mindre än 10 procent av bolaget.
”Genom uppköpet hamnar vi i en större kontext. Det vi ser som en utmaning är att nu hitta ett sätt att kanalisera vår höga energinivå på bästa möjliga sätt”, säger Patrik Göthlin.
Grunden för Bambora var när Nordic Capital köpte SEB:s internationella plattform för kortbetalningar år 2013.
” Vi har sedan början arbetat mot att erbjuda ett enhetskoncept där alla kunder är nöjda. Vi har även från start riktat in oss på att inte bara ha Sverige som marknad utan istället hela Europa och i sinomtid hela världen. När det dyker upp en pusselbit som passar, då investerar vi”, säger Patrik Göthlin.
Läs mer: Bamboras vd: ”En otrolig saga för ett svenskt bolag”
Patrik Göthlin betonar att företaget lägger stor vikt vid att tydligt formulera varför de gör en viss affär.
”Vi har alltid varit trygga i vilka kollegor och rådgivare vi vill ha och har därför kunnat fokusera på varje enskilt case. Vi arbetar på ett nytt sätt för att bygga bolag och jag hoppas på att få se fler liknande projekt de kommande åren."