Hoppa till innehållet

Bambora fortsätter växa: "Vi får 3000 nya kunder varje månad"

En av de första talarna på Dagens Industris konferens M&A var Patrik Göthlin från det snabbväxande fintechbolaget Bambora. 

"Det kan verka som ett vansinnigt projekt men det finns en enorm marknad och efterfråga". 

Foto: Jesper Frisk
Foto: Jesper Frisk

Sedan starten år 2015 har betalbolaget Bambora etablerat sig i tre världsdelar, förvärvat flera bolag och har i dag cirka 120 000 kunder, däribland företagsjättarna H&M och SAS. Förra året omsatte Bambora drygt 1,9 miljarder kronor och hanterade transaktioner till ett värde av 525 miljarder kronor.  

Patrik Göthlin, ansvarig för e-handelskunder på Bambora, var en av förmiddagens första talare under Dagens Industris konferens M&A. 

”Vi har förvärvat omkring 15 bolag. Det kan verka som ett vansinnigt projekt men det finns en enorm efterfråga av våra tjänster, marknaden är stor och vi får ungefär 3000 nya kunder varje månad”, säger Patrik Göthlin och fortsätter: 

”Alla som gått in i bolaget har trott på vd:n Johan Tjärnberg och på det bolag han vill bygga. Det handlar om att ha en tydlig visualiserad vision och på så sätt göra bolaget attraktivt. Sedan råkar vi befinna oss i en het fintechbransch, det underlättar också.” 

Läs mer: Bambora säljs för 14 miljarder till franska betaljätten Ingenico

Dagens Industri har rapporterat att Bambora tidigare i år såldes för omkring 14 miljarder kronor till det franska börsnoterade bolaget Ingencio. Affären förväntas slutföras under årets fjärde kvartal. Enligt en tidigare intervju med vd:n Johan Tjärnberg i Dagens Industri var säljarna riskkapitalbolaget Nordic Capital samt nyckelpersoner på Bambora som tillsammans ägde mindre än 10 procent av bolaget.

”Genom uppköpet hamnar vi i en större kontext. Det vi ser som en utmaning är att nu hitta ett sätt att kanalisera vår höga energinivå på bästa möjliga sätt”, säger Patrik Göthlin.  

Grunden för  Bambora var när Nordic Capital köpte SEB:s internationella plattform för kortbetalningar år 2013.

” Vi har sedan början arbetat mot att erbjuda ett enhetskoncept där alla kunder är nöjda. Vi har även från start riktat in oss på att inte bara ha Sverige som marknad utan istället  hela Europa och i sinomtid hela världen. När det dyker upp en pusselbit som passar, då investerar vi”, säger Patrik Göthlin. 

Läs mer: Bamboras vd: ”En otrolig saga för ett svenskt bolag” 

Patrik Göthlin betonar att företaget lägger stor vikt vid att tydligt formulera varför de gör en viss affär. 

”Vi har alltid varit trygga i vilka kollegor och rådgivare vi vill ha och har därför kunnat fokusera på varje enskilt case. Vi arbetar på ett nytt sätt för att bygga bolag och jag hoppas på att få se fler liknande projekt de kommande åren." 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera