Hoppa till innehållet

Bankutmanaren Revolut siktar på att ta in 15 miljarder kronor

Brittiska fintech-startupen Revolut siktar på att ta in 1,5 miljarder dollar och har anlitat JP Morgan för att sälja nya aktier och konvertibellån, rapporterar Sky News.

Nikolaj Storonskij, vd för och grundare av Revolut
Nikolaj Storonskij, vd för och grundare av RevolutFoto: Amanda Lindgren

De nya aktierna ska inbringa 500 miljoner dollar medan konvertibellånet ska ge bolaget 1 miljard dollar under de kommande månaderna, skriver Sky News.

Går bolagets kapitaliseringsplaner i hamn väntas värderingen på Revolut landa mellan 5-10 miljarder dollar, vilket skulle göra bolaget till den högst värderade fintech-spelaren i Europa, enligt Sky.

Den positionen innehas i dag av Klarna - som värderas till drygt 50 miljarder kronor efter den senaste kapitalanskaffningen.

Läs mer: Klarna: ”Vi är Europas största privata fintechbolag” 

Di Digital träffade Revoluts grundare och vd Nikolaj Storonskij i början av september.

Han uppgav då att kärnaffären redan var lönsam men att investeringar i marknadsexpansion, på nya tjänster och i marknadsföring tyngd resultatet.

”Vi är mycket mer kostnadseffektiva än de traditionella bankerna och automatiserar vår teknik så långt det går. Jag hör till exempel skräckhistorier om banker som kastar tiotals eller hundratals miljoner dollar varje år till 100 olika it-leverantörer”, sade han.

Läs mer: Hans app utmanar finansvärlden – med 7 miljoner användare: ”Att sälja till en bank är inget alternativ” 

( Di Digital / Finwire )

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera