Stockholmsbolaget Bannerflow (NTL) har utvecklat ett verktyg som skapar och distribuerar reklambanners på nätet. Om du har sett nätreklam från Izettle eller Uber var det troligtvis Bannerflow som hjälpte till att producera och få ut annonserna.
”Kunderna kan producera reklam i massor med format, storlekar och språk. Sedan publicerar de via vilka annonsnätverk de vill”‚ säger vd:n Nicholas Högberg, som tidigare varit vd för teleoperatören 3.
Bannerflow, som inte har tagit in något riskkapital, växer fort.
Har vi 50 procents tillväxt varje år så är det bra
För fjolåret redovisar Bannerflow en omsättning på drygt 44 miljoner kronor, en ökning med 75 procent jämfört med 2015. Bolaget gjorde en knapp förlust på 184 000 kronor.
Läs mer: Han blir ny vd på adtech-bolaget Bannerflow
”Vi bygger det steg för steg. Har vi 50 procents tillväxt varje år så är det bra. Vi vill bygga ett bra bolag, inte blåsa upp siffrorna”, säger Nicholas Högberg.
”Vi återinvesterar varenda krona. Det är superviktigt för oss. Det är vårt sätt att expandera i den här takten. Vi har positivt kassaflöde. Om vi gör vinst har vi inte varit tillräckligt aggressiva.”
Bannerflow har kunder som Uber, Izettle (NTL), Betsson (NTL) och Ladbrokes. Kunderna producerar reklam internt men förlitar sig på externa partners för att få ut kampanjerna på nätet.
Läs mer: Spray-veteran går in i svenskt AR-spel: ”Ett steg längre än Pokémon Go”
Med bolagets verktyg går det att producera reklamen, översätta den till olika språk och få ut den i drift på cirka 30 minuter, enligt Nicholas Högberg.
”Man kan få ut en helt ny kampanj på en halvtimme. Normalt tar det mellan fyra och sex veckor att komma ut med en kampanj. Digitalt ska vara det snabbaste mediet av alla medier. Rent tekniskt är det ju det.”
Bannerflow har i dag 50 anställda, varav cirka hälften underhåller och utvecklar den tekniska plattformen.