Hoppa till innehållet

Betalraketen Trustly ökar vinsten med 150 procent

Det haussade fintechbolaget Trustly gjorde en rekordstor vinst under 2017. I år väntas intäkterna öka med 50 procent, enligt vd:n Oscar Berglund, och landa på drygt 700 miljoner kronor.

Trustlys vd Oscar Berglund.
Trustlys vd Oscar Berglund.

Vid sidan av Izettle och Klarna har Trustly seglat upp som ett av de hetaste bolagen i den svenska fintechsektorn. Nu levererar betaltjänstbolaget fortsatt starka tillväxtsiffror. Omsättningen ökade med nästan 55 procent till cirka 470 miljoner kronor under 2017, enligt det färska bokslutet som Di Digital har tagit del av.

”Vi växer på existerande marknader där vi funnits länge, till exempel i Sverige, liksom på nya marknader i resten av Europa. Betalvolymerna blir större hos våra existerande kunder samtidigt som vi haft ett stabilt tillskott av nya kunder”, säger vd:n Oscar Berglund.

Bolagets tjänst finns i dag på 29 marknader i Europa och låter användarna betala på nätet direkt från sitt bankkonto, vilket gör betal- eller kreditkort överflödiga i processen. Transaktionerna sker inom loppet av några sekunder, även under kvällar och helger.

Bland kunderna finns företag inom e-handel, finansiella tjänster, resor och spel. På kundlistan finns bland andra aktörer som Avanza, Betsson, Boozt, Qliro och Paypal. Som sin ersättning tar Trustly sedan en andel av varje betalning.

Läs mer: Trustly omsätter 300 miljoner: ”Vår pitch till e-handeln är att vi löser Europa” 

Trustly grundades 2008 och var först lönsamt för två år sedan. Nu ökar vinsten med nästan 150 procent, således i betydligt snabbare takt än försäljningen. Rörelseresultatet uppgick till 119 Mkr under 2017, i jämförelse med 48 Mkr året dessförinnan.

”Vi har en skalbar plattform som gör att vi kan hantera större transaktionsvolymer utan att de rörliga kostnaderna ökar lika snabbt. När vi växer förbättras också marginalerna”, säger Oscar Berglund.

Han understryker att Trustly fortsatt kommer fokusera på att växa med svarta siffror på sista raden, tvärtemot en hel del andra aktörer inom svensk fintech. Trustlys rörelsemarginal för fjolåret uppgick till cirka 25 procent, en förbättring från 16 procent under 2016.

På intäktssidan prognostiserar bolaget en tillväxt på runt 50 procent i år, uppger Oscar Berglund, vilket enligt Di Digitals beräkningar skulle ge en omsättning på drygt 700 Mkr för 2018.

Hur länge kommer ni klara av att behålla rådande tillväxttakt?

”Det kommer så klart att bli allt svårare att hålla uppe takten, givet de absoluta talen, så på längre sikt kommer jag inte kunna utlova en sådan tillväxt.”

”Men samtidigt fortsätter den underliggande marknaden för direktbanksbetalningar att växa, särskilt som fler länder är i färd med att införa smarta lösningar för autentisering likt Mobilt Bank-ID här i Sverige. Det ökar användandet av vår typ av tjänst hos konsumenterna”, fortsätter Oscar Berglund.

Den absoluta majoriteten av Trustlys omsättning kommer fortfarande från Nordeuropa. Målet under 2018 är att öka närvaron i övriga Europa, medan en potentiell etablering på jättemarknader i Asien och USA ligger längre fram i tiden.

”Primärt vill vi växa på våra existerande marknader. Det handlar till exempel om Tyskland, där vi just nu gör omfattande investeringar. Vi ser stor potential i Europa och det återstår ännu stora marknadsandelar för oss att ta”, säger Oscar Berglund.

En av Trustlys största konkurrenter är annars hemmahörande i just Tyskland. Det handlar om Sofort, som sedan 2013 ägs av svenska Klarna i vad som uppgavs vara en miljardaffär.

Läs mer: Nordic Capital förvärvar Trustly i storaffär 

I mars kunde Di Digital berätta att riskkapitalbolaget Nordic Capital köpt ungefär 70 procent av aktierna i Trustly, i en affär som enligt Financial Times värderade startupen till drygt 7 miljarder kronor. 

Hittills har Trustly växt organiskt, men med en investeringsvillig storägare och en stark balansräkning i ryggen är Oscar Berglund öppen för att göra ett första förvärv redan under 2018.

”Vi känner inte någon press att vara en del av den konsolideringsvåg som sköljer över betalmarknaden, men är opportunistiska utifall något skulle dyka upp. I första hand ska pengarna i kassan investeras i vidareutveckling av produkten och tekniken, samt i förstärkningar av vår organisation”, säger Oscar Berglund.   

Trustly har i dagsläget runt 200 anställda, men siktar på att utöka personalstyrkan till minst 250 före årsskiftet. Bolaget genomför mer än 3,5 miljoner betalningar med en transaktionsvolym på över 6 miljarder kronor varje månad. Över 3 000 banker runtom i världen är för tillfället anslutna till Trustlys betalnätverk.

Läs mer: Trustlys betalningsvolymer går över 100 miljarder kronor 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera