Hoppa till innehållet

Bilhandlarna satsar 100 miljoner – utmanar Blocket

Bilhandlarna satsar 100 miljoner kronor på bilsajten Wayke och går därmed till frontalattack mot Blockets Byt Bil. Det senaste draget är en videochatt som hjälper köparna i jakten på rätt kärra.

Martin Fransson, vd på Wayke.
Martin Fransson, vd på Wayke.Foto: Pressbild

I oktober 2017 lanserades bilsajten Wayke. Sedan dess har plattformen lyckats attrahera drygt 200 000 unika besökare i veckan, enligt vad bolaget själv uppger. 

Nu vill man på allvar utmana giganterna inom bilhandel på nätet, Blocket och dess systersajt Byt Bil. Blockets sektion för fordon har drygt 2,25 miljoner unika besökare per vecka medan Byt Bil når upp till 235 000. 

På spel står viktiga marknadsandelar och stora annonspengar.

”Vi har haft en enorm tillväxt under sex månader, både vad gäller antalet bilhandlare som har tecknat abonnemang hos oss och antalet besökare i form av konsumenter. Men vi började med ett vitt papper och ska sätta ett nytt varumärke på kartan, vilket tar tid. Vi är inte nöjda ännu”, säger Martin Fransson, vd på Wayke, till Di Digital.

Martin Fransson menar att Wayke sticker ut på marknaden genom att på förhand räkna ut konsumenternas omkostnader efter bilköpet.

”Prissättningen på fordonet vid köptillfället är inte alltid det primära, utan ofta är ägandekostnaden mer intressant för kunderna. Det kan handla om vad bilen kostar i månaden i form av försäkringar och eventuell avbetalning”, säger Martin Fransson.

Och nu lanserar man ännu en tjänst som ska stärka Waykes position på marknaden. Det handlar om en videochatt på nätet, kallad Wayke Buddy, som vd:n Martin Fransson beskriver som bilhandels motsvarighet till nätdoktorn Kry.

Här kan köparen få råd om grundläggande saker som vilken bilmodell man bör skaffa utifrån sina specifika behov, vad man bör kontrollera och undersöka på fordonet och hur gammal bil man bör köpa. 

Läs mer: Nu växlar hon upp sitt ”lyx-Blocket” 

Dessutom ska konsumenten få handfasta exempel på bilar som är relevanta utifrån kriterierna.

”Det är en opartisk rådgivning som särskilt riktar sig mot den målgrupp som inte är intresserade av eller har så stor kunskap om bilar. Vi gör en behovsanalys och föreslår till exempel ett tiotal olika bilar, utan att peka på något särskilt märke eller en specifik handlare”, säger Martin Fransson.

Bakom jättesatsningen Wake står den stora branschorganisationen Motorbranschens Riksförbund. Genom sitt dotterbolag Svensk Bilhandel har man pumpat in drygt 100 miljoner kronor i projektet, enligt vad Martin Fransson uppger för Di Digital.

Inte minst har 362 olika svenska bilåterförsäljare anslutit sig till samarbetet. Flera stora handlare och märken har valt att exklusivt använda Wayke för sina annonser. Det rör sig bland annat om den auktoriserade Volvohandeln samt stora kedjor som Bilia och Upplands Motor.

Flera av dessa aktörer har samtidigt övergett Schibsted-ägda Blocket och Byt Bil som marknadsföringskanal helt och hållet.

”Jag skulle inte säga att det handlade om ett missnöje mot andra sajter. Men bilhandlarna fick nog inte den uppmärksamhet de ville ha. Vi har i stället byggt en produkt där önskemålen från handeln varit med och format produkten sedan starten”, säger Martin Fransson.

Läs mer: Volvo Cars köper konkursboet Garantibil 

För tillfället har Wayke ungefär 43 000 bilar ute till försäljning på sin sajt, där även privatpersoner kan lägga ut annonser. Sajten tar sedan betalt i form av annonser från bilhandlarna, inte vid själva transaktionerna.

Martin Fransson uppger att modellen och prissättningen ser liknande ut hos andra sajter. Därmed konkurrerar Wayke i första hand inte genom att förbättra bilhandlarnas egna marginaler, menar han. 

”Men det är så klart viktigt för handlarna i dag att kunna marknadsföra sina egna finans- och försäkringslösningar. Det är ingen hemlighet att det också är en viktig affär för dem. Till skillnad från våra konkurrenter erbjuder vi det utrymmet. Så indirekt förbättrar det ju affärerna för handlaren om kunden attraheras av paketeringen och väljer deras lösning”, säger Martin Fransson, vd på Wayke, till Di Digital.

Fotnot: I en tidigare version av texten uppgav Wayke att de hade 600 000 unika besökare i veckan. Det var felaktig information. Denna siffra gällde i stället unika besökare i månaden.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera