I oktober 2017 lanserades bilsajten Wayke. Sedan dess har plattformen lyckats attrahera drygt 200 000 unika besökare i veckan, enligt vad bolaget själv uppger.
Nu vill man på allvar utmana giganterna inom bilhandel på nätet, Blocket och dess systersajt Byt Bil. Blockets sektion för fordon har drygt 2,25 miljoner unika besökare per vecka medan Byt Bil når upp till 235 000.
På spel står viktiga marknadsandelar och stora annonspengar.
”Vi har haft en enorm tillväxt under sex månader, både vad gäller antalet bilhandlare som har tecknat abonnemang hos oss och antalet besökare i form av konsumenter. Men vi började med ett vitt papper och ska sätta ett nytt varumärke på kartan, vilket tar tid. Vi är inte nöjda ännu”, säger Martin Fransson, vd på Wayke, till Di Digital.
Martin Fransson menar att Wayke sticker ut på marknaden genom att på förhand räkna ut konsumenternas omkostnader efter bilköpet.
”Prissättningen på fordonet vid köptillfället är inte alltid det primära, utan ofta är ägandekostnaden mer intressant för kunderna. Det kan handla om vad bilen kostar i månaden i form av försäkringar och eventuell avbetalning”, säger Martin Fransson.
Och nu lanserar man ännu en tjänst som ska stärka Waykes position på marknaden. Det handlar om en videochatt på nätet, kallad Wayke Buddy, som vd:n Martin Fransson beskriver som bilhandels motsvarighet till nätdoktorn Kry.
Här kan köparen få råd om grundläggande saker som vilken bilmodell man bör skaffa utifrån sina specifika behov, vad man bör kontrollera och undersöka på fordonet och hur gammal bil man bör köpa.
Läs mer: Nu växlar hon upp sitt ”lyx-Blocket”
Dessutom ska konsumenten få handfasta exempel på bilar som är relevanta utifrån kriterierna.
”Det är en opartisk rådgivning som särskilt riktar sig mot den målgrupp som inte är intresserade av eller har så stor kunskap om bilar. Vi gör en behovsanalys och föreslår till exempel ett tiotal olika bilar, utan att peka på något särskilt märke eller en specifik handlare”, säger Martin Fransson.
Bakom jättesatsningen Wake står den stora branschorganisationen Motorbranschens Riksförbund. Genom sitt dotterbolag Svensk Bilhandel har man pumpat in drygt 100 miljoner kronor i projektet, enligt vad Martin Fransson uppger för Di Digital.
Inte minst har 362 olika svenska bilåterförsäljare anslutit sig till samarbetet. Flera stora handlare och märken har valt att exklusivt använda Wayke för sina annonser. Det rör sig bland annat om den auktoriserade Volvohandeln samt stora kedjor som Bilia och Upplands Motor.
Flera av dessa aktörer har samtidigt övergett Schibsted-ägda Blocket och Byt Bil som marknadsföringskanal helt och hållet.
”Jag skulle inte säga att det handlade om ett missnöje mot andra sajter. Men bilhandlarna fick nog inte den uppmärksamhet de ville ha. Vi har i stället byggt en produkt där önskemålen från handeln varit med och format produkten sedan starten”, säger Martin Fransson.
Läs mer: Volvo Cars köper konkursboet Garantibil
För tillfället har Wayke ungefär 43 000 bilar ute till försäljning på sin sajt, där även privatpersoner kan lägga ut annonser. Sajten tar sedan betalt i form av annonser från bilhandlarna, inte vid själva transaktionerna.
Martin Fransson uppger att modellen och prissättningen ser liknande ut hos andra sajter. Därmed konkurrerar Wayke i första hand inte genom att förbättra bilhandlarnas egna marginaler, menar han.
”Men det är så klart viktigt för handlarna i dag att kunna marknadsföra sina egna finans- och försäkringslösningar. Det är ingen hemlighet att det också är en viktig affär för dem. Till skillnad från våra konkurrenter erbjuder vi det utrymmet. Så indirekt förbättrar det ju affärerna för handlaren om kunden attraheras av paketeringen och väljer deras lösning”, säger Martin Fransson, vd på Wayke, till Di Digital.
Fotnot: I en tidigare version av texten uppgav Wayke att de hade 600 000 unika besökare i veckan. Det var felaktig information. Denna siffra gällde i stället unika besökare i månaden.