Hoppa till innehållet

Billigare bolån, nätläkare och en pudel – detta var bäst 2018

En Mark Zuckerberg som till slut tog kritiken om valpåverkan på allvar och nya bolåneuppstickare som vinner mark. Det var två av de bästa sakerna i techsektorn 2018 enligt Di Digital-redaktionen.  

Rikard Josefsson, vd för Avanza och Mark Zuckerberg, vd för Facebook.
Rikard Josefsson, vd för Avanza och Mark Zuckerberg, vd för Facebook.

Jonas Leijonhufvud: Zuckerbergs pudel
Mark Zuckerberg börjar ta ansvar för alla de falska nyheter som spridits på Facebook. Mellanårsvalet i USA präglades inte av några skandaler i klass med Cambridge Analytica. Vi vill nu se fler åtgärder inför presidentvalet 2020.

Miriam Olsson Jeffery: Techjättarna synas i sömmarna
Vi är nog alla överens om att skandalerna kring techbolagen – till exempel att analysföretaget Cambridge Analytica använde Facebookanvändares data för att påverka det amerikanska presidentvalet och nu senast att Facebook har lämnat ut stora delar av användarnas information – också skulle kunna kategoriseras som årets sämsta. Samtidigt har det gjort att de mäktiga techjättarna har hamnat under lupp och informationen har nått allmänheten.

Om man ska se något positivt i allt det mörka är det att techbolagen synas i sömmarna. Vilket i sin tur leder till att användarna kan göra mer aktiva och medvetna val. 

Johannes Karlsson: Genomslaget för välgörande startups

Antalet bolag och organisationer som vill övervinna sociala utmaningar med hjälp av tech har ökat med mer än 100 procent sedan 2015, enligt EU. En anledning till det är att tidiga föregångare som Bima, Kognity och Orbital Systems nu börjat bevisa att det finns reella intäkter inom vattenreningssystem, utbildningsplattformar, solceller och matsvinnsprojekt.

Fler och fler traditionella affärsänglar och riskkapitalbolag börjar samtidigt blicka mot sektorn, men än så länge är Norrsken ensamma om att bara sikta in sig på välgörande startups i Sverige. 

De 700 miljoner kronor som finns i Norrskens fond räcker en bit på vägen, men för att utvecklingen inte ska hejdas måste fler finansiärer snart strömma till marknaden. Förutsättningarna borde ju definitivt finnas där, med tanke på att antalet miljardärer inom den svenska techsektorn ökar kraftigt varje år.

Viktor Ström: Digital vård

Antalet besök hos digitala vårdcentraler har mer än fördubblats under 2018. Över en halv miljon vårdbesök gjordes 2018 digitalt. Diskussionen har till stor del handlat om höga kostnader för landstingen och oförsiktig utskrivning av medicin. Givetvis problem som behöver rättas till. Men man får inte tappa bort det stora framsteget i de små problemen. Tillgången till digital vård gör livet enklare och kommer på sikt att innebära en stor samhällsvinst. Att hundratusentals svenskar i år fått det lite lättare i sin sjukvardag är tveklöst något att glädjas åt.

Fredrik Björkman: Bolåneuppstickarna kom igång

Bankerna har länge agerat "feta katter" kring bolånen och erbjudandet för konsumenterna har varit stelt som knäck. Under 2018 startades flera startups inom fintech som utmanar bankerna om bolånekunderna genom att digitalisera processen. Bra för kunder, som får större konkurrens, och bra för bankerna, som får ändan ur vagnen.

Läs mer: Detta var sämst 2018 enligt Di Digital-redaktionen 

Läs mer: Detta var bäst 2016 enligt Di Digital-redaktionen 

Delar av Di Digitals redaktion under 2018. Från vänster: Jonas Leijonhufvud, Sven Carlsson, Maria Phillips, Fredrik Björkman, Mimi Billing, Johannes Karlsson och Josefin Jakobsson.
Delar av Di Digitals redaktion under 2018. Från vänster: Jonas Leijonhufvud, Sven Carlsson, Maria Phillips, Fredrik Björkman, Mimi Billing, Johannes Karlsson och Josefin Jakobsson.Foto: Amanda Lindgren
Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera