Sedan 2016, när Bluecall lanserade sin första tjänst, har de fått in över 30 kunder, däribland försäkringsbolag, banker och konsultbolag. Bolaget erbjuder digitala terapisamtal för företag.
Nu tar de in åtta miljoner kronor i en kapitalrunda där tidigare investerare, som det forna NHL-proffset Mattias Weinhandl och Soläng Invest deltar igen. De får samtidigt sällskap av bland andra Hans-Olov Blom, vd och grundare för Ramudden och psykologen Mia Bäckvall Juhlin som är styrelseledamot i NP3 fastigheter.
Läs även: Före detta NHL-proffs investerar i Bluecall
Caroline Rödén, vd för Bluecall, berättar att de har många mål som det nya kapitalet ska hjälpa dem att uppnå. I första hand vill de öka omsättningen, som 2018 låg på drygt 250 000 kronor, och förbättra lönsamheten. Hon säger samtidigt att de räknar på månatligt återkommande intäkter och att den siffran låg på 250 000 för 2019.
Fokus för tjänsten ligger på att förebygga mental ohälsa bland kundernas medarbetare på ett tidigt stadium. Caroline Rödén liknar deras position vid ett trafikljus, där de finns till för det gula och gröna ljusen. Både när varningssignaler dyker upp eller något händer i livet, och när man mår bra men vill utvecklas.
”Vi har verkligen hittat vår nisch i den här unika positionen med prevention. Vi vill se till att minska belastningen på vården för att i ett tidigt skede förebygga psykisk ohälsa”, säger hon.
Läs även: Bluecall satsar på anställdas psykiska hälsa med nytt kapital
Såhär långt har reaktionerna varit positiva från kunderna och Caroline Rödén upplever att deras arbete gör skillnad. De har också funnit en marknad inom tillväxtbolag.
”Om företag växer snabbt är det svårt att se alla de här varningssignalerna som medarbetare har när man håller på att gå in i väggen. Dels för att människor är bra på att dölja det för sig själva, men också för andra”, säger hon.
Personer som använder tjänsten får ha önskemål om kön, ålder och specialistområde för sin terapeut. Vd:n berättar att man får en tid inom 24 timmar, alla dagar i veckan.
”Man kan ta ett samtal med en kopp te i soffan, gå promenad på helgen eller hoppa in på ett konferensrum på jobbet på lunchen så det är ju helt upp till en själv”, säger hon.
Företagen som är kunder får sedan återkoppling med anonymiserad statistik för att se hur organisationen mår och vad de kan göra för att förbättra välmåendet. Från att inledningsvis hanterat alla samtal över telefon har företaget nu också lagt till en chatt.
Caroline Rödén säger att det sänkte tröskeln ytterligare och att de fått in fler män och unga genom chatten. Nu hoppas hon att företaget ska växa och att de kan utveckla produkten ytterligare.
”Vi väldigt taggade på att få in ännu fler kunder nu som vi kan hjälpa, så att vi kan stoppa upp den här negativa trenden i Sverige. Det är väldigt många sjukskrivningar och väldigt många som mår dåligt, och vi vill fånga upp hela det här mörkertalet. Vi kan rädda liv och rädda mycket frustrationer”, säger hon.