Bonnier Ventures (NTL) går in som delägare i den tyska marknadsplatsen Pamono. Det svenska riskkapitalbolaget är en av de ledande investerarna i en runda värd över 7,5 miljoner euro, motsvarande 77 miljoner kronor.
Pamono grundades i Berlin 2013 och säljer möbler och heminredning med både vintage- och nutida design via nätet. I dagsläget har plattformen över 1 500 anslutna leverantörer, till exempel gallerister och designers, som sedan skickar varorna direkt till kunder i hela världen.
”Vi tycker att de har en väldigt skalbar affärsmodell, med starka grundare som bland annat har erfarenhet från Ebay. Genom att erbjuda handlarna en effektiv försäljningskanal på nätet öppnar Pamono faktiskt upp en helt ny marknad för dessa typer av produkter. Vi tror att det finns en stor framtida tillväxt inom det här segmentet”, säger Victor Bodin, investeringschef på Bonnier Ventures.
Pengarna från rundan ska gå till vidareutveckling av Pamonos expansion, marknadsföring och försäljning i Europa och USA.
Med den nya delägaren Bonnier Ventures i ryggen ska Pamono dessutom lägga extra krut på att öka sin närvaro och försäljning i Norden.
”Vi hoppas bland annat kunna hjälpa bolaget med vår marknadskännedom, användbara kanaler och växa antalet relevanta återförsäljare från Norden. Vi bedömer även att det finns en stor lokal efterfrågan bland konsumenter för den här typen av designprodukter”‚ säger Victor Bodin.
Läs mer: ”Försäljningen av United Screens är inget att skryta om för Bonnier”
För tillfället driver Pamono åtta olika lokala sajter, och på sikt kan det bli aktuellt att lansera en svenskspråkig version, enligt medgrundaren Letizia Luperini.
”Det har redan gått att beställa från Skandinavien, men fraktkostnaderna har varit ganska höga. Nu ingår vi avtal med fler lokala fraktbolag och expanderar vår räckvidd, med målet att halvera fraktkostnaderna under de närmsta månaderna”, säger hon.
Sedan starten för fem år sedan har många av Pamonos handlare haft sitt ursprung i skandinavisk design, som är mycket eftertraktat på kontinenten.
”Denna design har skandinaverna av naturliga skäl tillgång till utanför nätet, till exempel i den fysiska butiken. Men vi kan även erbjuda våra skandinaviska kunder design från till exempel Italien och Frankrike till mycket mer rimliga priser än tidigare”, säger Letizia Luperini, och pekar på de exklusiva avtal som bolaget har med många av sina leverantörer.
Hur mycket bolaget omsätter är inte offentliggjort, men Pamono beskrivs av Bonnier Ventures som Europas snabbast växande marknadsplats för vintage- och nutida design. I dagsläget har bolaget ungefär en miljon unika sidvisningar per månad. Enligt egen utsago tar Pamono en andel på mellan 20 till 35 procent av varje transaktion som sin ersättning.
”De sticker ut i jämförelse med redan existerande aktörer på marknaden. Pamono är inget auktionshus, men ändå är varje produkt unik med sin egen historia. Som konsument interagerar du bara med Pamonos marknadsplats, bolaget arrangerar men hanterar inte de tunga fysiska flödena i form av lager och leveranser”, säger Victor Bodin.
Bonnier Ventures ägs liksom Dagens industri av Bonnier AB.
Läs mer: Färre nya användare – men investeraren Bonnier Ventures tror fortfarande på Natural Cycles