Hoppa till innehållet

Bonnier Ventures miljoninvesterar i tyska möbelsajten Pamono

Den tyska marknadsplatsen Pamono har säkrat en miljoninvestering från Bonnier Ventures. Nu är målsättningen att deras vintagemöbler ska erövra den nordiska marknaden.

Pamonos grundare Christian Ahrendt, Letizia Luperini, Wava Carpenter och Oliver Weyergraf.
Pamonos grundare Christian Ahrendt, Letizia Luperini, Wava Carpenter och Oliver Weyergraf.Foto: Manuel Coen

Bonnier Ventures (NTL) går in som delägare i den tyska marknadsplatsen Pamono. Det svenska riskkapitalbolaget är en av de ledande investerarna i en runda värd över 7,5 miljoner euro, motsvarande 77 miljoner kronor.

Pamono grundades i Berlin 2013 och säljer möbler och heminredning med både vintage- och nutida design via nätet. I dagsläget har plattformen över 1 500 anslutna leverantörer, till exempel gallerister och designers, som sedan skickar varorna direkt till kunder i hela världen.

”Vi tycker att de har en väldigt skalbar affärsmodell, med starka grundare som bland annat har erfarenhet från Ebay. Genom att erbjuda handlarna en effektiv försäljningskanal på nätet öppnar Pamono faktiskt upp en helt ny marknad för dessa typer av produkter. Vi tror att det finns en stor framtida tillväxt inom det här segmentet”, säger Victor Bodin, investeringschef på Bonnier Ventures.

Pengarna från rundan ska gå till vidareutveckling av Pamonos expansion, marknadsföring och försäljning i Europa och USA. 

Med den nya delägaren Bonnier Ventures i ryggen ska Pamono dessutom lägga extra krut på att öka sin närvaro och försäljning i Norden.

”Vi hoppas bland annat kunna hjälpa bolaget med vår marknadskännedom, användbara kanaler och växa antalet relevanta återförsäljare från Norden. Vi bedömer även att det finns en stor lokal efterfrågan bland konsumenter för den här typen av designprodukter”‚ säger Victor Bodin. 

Läs mer: ”Försäljningen av United Screens är inget att skryta om för Bonnier” 

För tillfället driver Pamono åtta olika lokala sajter, och på sikt kan det bli aktuellt att lansera en svenskspråkig version, enligt medgrundaren Letizia Luperini. 

”Det har redan gått att beställa från Skandinavien, men fraktkostnaderna har varit ganska höga. Nu ingår vi avtal med fler lokala fraktbolag och expanderar vår räckvidd, med målet att halvera fraktkostnaderna under de närmsta månaderna”, säger hon. 

Sedan starten för fem år sedan har många av Pamonos handlare haft sitt ursprung i skandinavisk design, som är mycket eftertraktat på kontinenten.

”Denna design har skandinaverna av naturliga skäl tillgång till utanför nätet, till exempel i den fysiska butiken. Men vi kan även erbjuda våra skandinaviska kunder design från till exempel Italien och Frankrike till mycket mer rimliga priser än tidigare”, säger Letizia Luperini, och pekar på de exklusiva avtal som bolaget har med många av sina leverantörer.

Hur mycket bolaget omsätter är inte offentliggjort, men Pamono beskrivs av Bonnier Ventures som Europas snabbast växande marknadsplats för vintage- och nutida design. I dagsläget har bolaget ungefär en miljon unika sidvisningar per månad. Enligt egen utsago tar Pamono en andel på mellan 20 till 35 procent av varje transaktion som sin ersättning.

”De sticker ut i jämförelse med redan existerande aktörer på marknaden. Pamono är inget auktionshus, men ändå är varje produkt unik med sin egen historia. Som konsument interagerar du bara med Pamonos marknadsplats, bolaget arrangerar men hanterar inte de tunga fysiska flödena i form av lager och leveranser”, säger Victor Bodin.

Bonnier Ventures ägs liksom Dagens industri av Bonnier AB.

Läs mer: Färre nya användare – men investeraren Bonnier Ventures tror fortfarande på Natural Cycles 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera