Hoppa till innehållet

Börs-succé för Crunchfish – övertecknades med en halv miljard

Crunchfishs nyemission inför börsnoteringen övertecknades med närmare en halv miljard kronor. Totalt tar mjukvarubolaget in 60 miljoner kronor.

Joachim Samuelsson är ordförande för Crunchfish, vars gest-teknik har stöd för VR.
Joachim Samuelsson är ordförande för Crunchfish, vars gest-teknik har stöd för VR.Foto: Press

Bland investerarna finns Handelsbanken Småbolagsfond som med sina 10 Mkr är den enskilt största nya ägaren inför noteringen på Nasdaq First North. Di Digital rapporterade om bolagets börsplaner redan i somras.

Crunchfish (NTL) grundades 2010 och har utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken har främst använts för att utlösa kameran och låta användaren ta selfies och bland kunderna finns Lenovo och Oppo.

Tekniken har nu utvecklats för att också stödja virtuell verklighet, VR. Genom att använda gester kan användaren till exempel starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp. 

Nu kan Di Digital avslöja att emissionen inför börsnoteringen, med teckningsförbindelser på 45 Mkr av befintliga ägare och ankarinvesterare, tecknades till 480 Mkr. Sett till antalet tillgängliga aktier övertecknades emissionen 29 gånger.

”Att börja resan mot börsen med ett så stort intresse känns fantastiskt, men vi är ödmjuka inför det faktum att vi nu också måste börja leverera på förväntningarna”, säger Joachim Samuelsson (NTL), styrelseordförande och huvudägare i bolaget. 

Börsnoteringen ger Crunchfish omkring 1000 nya ägare och majoriteten av aktierna, 11,7 miljoner av 15,4 miljoner, är genom lock up-avtal låsta mellan tre och sex månader. 

Crunchfish värderas före emissionen till 166 miljoner kronor och de nya aktierna medför en utspädning på drygt 28 procent. Största ägare är Joachim Samuelsson som äger knappt 34 procent av aktierna.

Crunchfish har 17 anställda i Malmö. Fram till börsnoteringen har bolaget tagit in 64 Mkr i riskkapital. Under 2015 omsatte bolaget 3,59 Mkr och gjorde ett resultat efter finansiella poster på -9,9 Mkr. 

Första dagen för handel på First North är planerad till den 11 november och kursen är satt till 15 kronor.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas över personerna, investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.


Mer om virtuell verklighet:

 

Foto:

Så mycket omsätter VR-branschen


Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera