Crunchfish har utvecklat en teknik som låter användaren känna av vilka andra användare som befinner sig inom ett avstånd på ungefär 70 meter.
I ett första läge finns tekniken tillgänglig i bolagets egna app, Six Degrees Project. Appen är tänkt att fungera som ett socialt verktyg på till exempel konferenser eller mässor för att få besökare att hitta varandra och utbyta kontaktuppgifter eller bli vänner på Facebook.
Crunchfishs nya teknik finns tillgänglig i appen Six Degrees Project.
”Tekniken skulle kunna byggas in i vilket socialt nätverk som helst för att skapa ett närhetskluster med användare”, säger Karin Brits, marknadschef på Crunchfish.
Läs mer: Google Ventures gör storinvestering i svenska Resolution Games
Men sociala nätverk är inte det enda användningsområdet. Genom att applicera tekniken på banktjänster som till exempel Swish vill Crunchfish underlätta att skicka pengar när användarnas telefoner befinner sig i närheten av varandra. Telefonnumret skickas automatiskt, så det enda som krävs är att transaktionen godkänns.
Tekniken kan också kopplas till andra mobila betallösningar så att ett kassasystem automatiskt skickar en förfrågan om betalning till din telefon när beloppet registrerats in i kassan.
Vi undersöker olika alternativ att finansiera nästa fas.
”Vi för ganska många parallella diskussioner och har i princip klart med ett bolag som kommer att lansera tekniken i sin app”, säger Joakim Nydemark, vd för Crunchfish.
Bolaget tog nyligen in drygt 4 miljoner kronor från befintliga ägare i bryggfinansiering. Samtidigt ställde Midroc Invest upp med ett konvertibellån på 2,5 Mkr.
Pengarna konverteras till aktier ”tre bankdagar efter det att bolagets aktier upptagits till handel vid Nasdaq First North” i andra hälften av december i år, enligt handlingar från Bolagsverket.
”Vi undersöker olika alternativ att finansiera nästa fas och överväger då även en notering av bolaget”, säger Joakim Nydemark.
Crunchfish omsatte i fjol 3,6 Mkr med förluster på 18,5 Mkr.
Läs mer: Förre MTGx-chefen ska investera i VR-startups
Utvecklingen av bolagets den närhetsbaserade tekniken har pågått parallellt med det ursprungliga affärsområdet, geststyrning.
Crunchfish teknik gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken finns inbyggd i ett trettiotal modeller av mobiler och surfplattor, bland annat från Lenovo, där kameran känner av rörelsemönster och gör att användaren kan ta bilder genom att höja sin hand.
För att ta geststyrningen vidare utvecklas nu tekniken för att stödja virtuell verklighet, VR. Genom att använda gester kan olika funktioner styras, som till exempel att starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp.
”Vi har tagit fram en ny gest för VR som gör det möjligt att styra VR-innehållet utan att ta telefonern ur VR- cardboarden”, säger Joakim Nydemark.
Mer om virtuell verklighet: