Siffrorna nedan visar en ökning på nära 9 procent av dataanvändningen dagtid i Comhems bredbandsnät under februari månad.
”Det är lätt att dra slutsatsen att många jobbar hemifrån. Och jag tror inte vi sett slutet på den utvecklingen”, säger Joakim Öhrström, chef för fasta tv- och bredbandstjänster på Tele2 och Com Hem.
Han menar att det finns anledning att tro att trafiken kan komma att öka ännu mer de kommande dagarna, om fler följer Spotifys exempel och skickar hem sin personal.
Joakim Öhrström sitter själv i karantän efter en sportlovsresa till Sydostasien. Han har dock inga symptom av något virus.
”För oss och andra företag som jobbar digitalt till vardags är det ingen stor skillnad faktiskt. Att kontakta mina kollegor gör jag på samma sätt nu. Det är bara att jag får se dem på skärm istället för i verkligheten när vi har möten”, konstaterar han.
Läs mer: Aktieanalytiker: Digitala bolag kan gynnas av coronafrossan
Comhems nät som sådant kommer att klara betydligt fler hemjobbare, konstaterar han. Svenska bredband är rustade för Melodifestivalen och filmkvällar på lördagar – det vill säga stora mängder data på kort tid.
Att trafiken går upp dagtid gör bara skillnaden i att trafiken jämnas ut över dygnet.
”Nej, det går inte att se coronautbrottet som ett 'stresstest' för vår del. Vi har väl dimensionerade nät. Däremot är det nog en blick in i framtiden på hur det kan fungera när företag väljer att jobba mer flexibelt”, säger han och utvecklar.
”Tjänster som vi använder i liten skala i dag, nätläkare och annat, kommer att hitta nya kunder som lär fortsätta använda dem i framtiden. Det kommer dra med sig folk som aldrig provat att jobba hemma förr – det är min gissning”, säger han.
Tele2, som äger Com Hem, har en stor del av svensk offentlig sektor som kunder i sitt mobilnät. De har också sett en ökning av mängden mobildata som används. Den siffran är upp 6 procent mellan 3 februari och 2 mars.
Hur har du själv upplevt det att jobba hemma?
”Jag har en sämre stol så ergonomin är det inte lika bra. Sedan finns det förstås en human aspekt i det hela, att träffa människor. Men vad gäller tekniken är det inga problem. Det som kan hända för företag är att till exempel licenser för VPN-klienter (nätverksnycklar som tillgängliggör interna företagssystem från andra platser, Di:s anm.) inte räcker – men det är lätt att åtgärda.”