Klädjätten H&M ska använda startupbolaget Budbee för e-handelsleveranserna i ett testprojekt i Stockholm, Göteborg och Malmö under tre månader. Det skriver Veckans Affärer.
”H&M kommer att göra en utvärdering av projektet efter testperiodens slut och om allt går väl hoppa vi naturligtvis kunna bli permanent leverantör åt dem”, säger Fredrik Hamilton som är grundare och vd på Budbee till tidningen.
En intressant detalj i sammanhanget är att H&M:s vd Karl-Johan Persson genom bolaget 41:an invest tidigare var delägare i Budbee. Så sent som i januari år deltog han i en nyemission på totalt 29 miljoner kronor. Men nu har Karl-Johan Perssons privata ägande övertagits av H&M Co:Lab, som är H&M-gruppens investeringsverksamhet.
Läs mer: Tunga techprofiler går in i Budbee
Stockholmsbolaget Budbee lanserade sin transporttjänst 2015 och har idag omkring 100 kunder. Bolaget har tagit fram en marknadsplats som knyter samman distributionsfirmor med bolag som behöver få sina varor levererade till konsumenter.
Budbee har varken fordon eller anställda chaufförer, utan sköter kundtjänst och trafikledning.
I H&M:s rapport från det tredje kvartalet framgick det att klädjättens vinst pressas av digitaliseringen av modebranschen.
Läs även: H&M flaggar för nya nätexklusiva märken
Samtidigt växer den egna e-handeln, på vissa marknaden står den för upp till 30 procent av försäljningen. Men tillväxten är inte tillräcklig snabb för att kompensera att butikerna på vissa marknader får färre kunder.
I ägarlistan för Budbee finns förutom H&M Co:Lab även bland annat Klarnas båda medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Victor Jacobsson samt TAT-grundaren Hampus Jakobsson.
Läs mer: E-handeln pressar H&M