Amerikanen Warren Buffett, som nyligen fyllde 90 år, anses vara en av de mest framgångsrika investerarna genom tiderna. Hans företag Berkshire Hathaway brukar slå index och taktiken har varit att investera i sådant ”han känner till”, som till exempel Coca-Cola och Bank of America.
Buffett är annars känd för att inte anamma ny teknik – tidigare i år skrotade han sin då 12 år gamla mobiltelefon. Men på senare år har han börjat få upp ögonen för teknikbolag, bland annat är han är Apples näst största ägare med 5,7 procent av aktierna. Han har tidigare sagt om Apple att ”det troligen är det bästa bolaget jag känner till”, vilket lönat sig då aktien stigit med drygt 110 procent på ett år.
Men på sistone har hans Berkshire Hathaway även gjort en del oväntade drag. Som att häromveckan köpa 5 procent av Japans fem största exportbolag, bland annat Mitsubishi. Eller att gå in stort i ett antal finansbolag, som JP Morgan, tidigare i år.
Ännu en överraskning kom häromveckan när han investerade motsvarande 5 miljarder kronor i ett guldgruvebolag – trots att han så sent om 2018 kritiserade guldet som investering, enligt Business Insider.
Men nu har Buffet fått upp ögonen för det amerikanska molnbolaget Snowflake. Det framgår av Snowflakes inskickade handlingar till amerikanska finansmyndigheten SEC inför börsnoteringen. Snowflake värderades senast i februari till 12,4 miljarder dollar, motsvarande 110 miljarder kronor, när bolaget tog in nytt kapital.
Warren Buffettt vill vid noteringen investera 550 miljoner dollar, cirka 5 miljarder kronor, i Snowflake. Med på tåget är även Salesforce, som säljer molnbaserade plattformar, med 250 miljoner dollar.
Snowflake grundades 2012 och säljer datalagring i molnet genom prenumerationstjänster till andra företaget. Bolagets omsättning ökade med 120 procent till 133 miljoner dollar under maj–juli med en förlust på 78 miljoner dollar, enligt Business Insider.
En av toppcheferna på bolaget är svenskan Denise Persson, som ansvarar för Snowflakes globala marknadsföring.
”Det som skiljer de framgångsrika företagen i dag från de som faller bakom är att de drivs att data”, sa hon till Di Digital i en intervju i juni 2019.
Läs mer: Molnbolaget siktar mot börsen i USA – med svensk toppchef