Hoppa till innehållet

Buffett fortsätter med oväntade drag – går in i ”svenskans” molnbolag

Det amerikanska molnbolaget Snowflake, med sin svenska toppchef Denise Persson, närmar sig börsnotering. Med på tåget är investeringsgurun Warren Buffett vars Berkshire Hathaway går in med nästan 5 miljarder kronor. 

Investerargurun Warren Buffett går in i molnbolaget Snowflake, där Denise Persson är marknadschef.
Investerargurun Warren Buffett går in i molnbolaget Snowflake, där Denise Persson är marknadschef.Foto: TT och press.

Amerikanen Warren Buffett, som nyligen fyllde 90 år, anses vara en av de mest framgångsrika investerarna genom tiderna. Hans företag Berkshire Hathaway brukar slå index och taktiken har varit att investera i sådant ”han känner till”, som till exempel Coca-Cola och Bank of America.

Buffett är annars känd för att inte anamma ny teknik – tidigare i år skrotade han sin då 12 år gamla mobiltelefon. Men på senare år har han börjat få upp ögonen för teknikbolag, bland annat är han är Apples näst största ägare med 5,7 procent av aktierna. Han har tidigare sagt om Apple att ”det troligen är det bästa bolaget jag känner till”, vilket lönat sig då aktien stigit med drygt 110 procent på ett år.

Men på sistone har hans Berkshire Hathaway även gjort en del oväntade drag. Som att häromveckan köpa 5 procent av Japans fem största exportbolag, bland annat Mitsubishi. Eller att gå in stort i ett antal finansbolag, som JP Morgan, tidigare i år.

Ännu en överraskning kom häromveckan när han investerade motsvarande 5 miljarder kronor i ett guldgruvebolag – trots att han så sent om 2018 kritiserade guldet som investering, enligt Business Insider

Men nu har Buffet fått upp ögonen för det amerikanska molnbolaget Snowflake. Det framgår av Snowflakes inskickade handlingar till amerikanska finansmyndigheten SEC inför börsnoteringen. Snowflake värderades senast i februari till 12,4 miljarder dollar, motsvarande 110 miljarder kronor, när bolaget tog in nytt kapital.

Warren Buffettt vill vid noteringen investera 550 miljoner dollar, cirka 5 miljarder kronor, i Snowflake. Med på tåget är även Salesforce, som säljer molnbaserade plattformar, med 250 miljoner dollar. 

Snowflake grundades 2012 och säljer datalagring i molnet genom prenumerationstjänster till andra företaget. Bolagets omsättning ökade med 120 procent till 133 miljoner dollar under maj–juli med en förlust på 78 miljoner dollar, enligt Business Insider.

En av toppcheferna på bolaget är svenskan Denise Persson, som ansvarar för Snowflakes globala marknadsföring.

”Det som skiljer de framgångsrika företagen i dag från de som faller bakom är att de drivs att data”, sa hon till Di Digital i en intervju i juni 2019.

Läs mer: Molnbolaget siktar mot börsen i USA – med svensk toppchef

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera