Annons

Coronaeffekt: Hellofresh utfärdar omvänd vinstvarning

Kristian Hald, Sverige-vd på matkassebolaget Hello Fresh.
Kristian Hald, Sverige-vd på matkassebolaget Hello Fresh.
Det tyska matleveransföretaget Hellofresh utfärdar en omvänd vinstvarning för det första kvartalet. Bolaget har i samband med coronavirusets allt större påverkan under mars upplevt en påskyndad tillväxt, enligt ett pressmeddelande.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Därtill var även januari och februari månader med starka tillväxttal.

Bolaget bedömer nu att intäkter och ebitda för kvartalet landar på 685-710 miljoner euro respektive 55-75 miljoner euro. Båda intervallen hamnar väl över analytikernas senast publicerade förväntningar, uppges det.

Hellofresh väljer att inte ändra sin guidning för 2020 på grund av osäkerheten som coronapandemin skapat för den globala ekonomin.

Läs mer: Tyska jätten intar Sverige – utmanar Kinnevik och Axfood  

Bolaget släpper sin delårsrapport för första kvartalet den 5 maj. 

Hellofresh lanserade sin matkasse i Sverige i höstas. Bolaget är här för att sno åt sig marknaden för livsmedelsinköp på nätet, i konkurrens med bolag som Linas Matkasse, Matsmart, Axfood-ägda Mat.se och Mathem. 

Hello Fresh grundades 2011 av bland andra svenska Jessica Schultz, i dag partner på riskkapitalbolaget Northzone, och har tidigare haft Kinnevik och Rocket Internet som delägare. 

Läs mer: Jessica Schultz är Sveriges mäktigaste kvinnliga riskkapitalist

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer