Hoppa till innehållet

Crunchfish storägare investerar i betaltjänst

Betaltjänsten Pej vill förändra hur restaurangbesökare beställer och betalar. Nu tar bolaget in 2,6 miljoner kronor från bland andra Crunchfish storägare för att lansera tjänsten. 

Tänk dig att komma in på en restaurang, en bar eller ett kafé och öppna en app och mötas av en digital meny, speciellt utformad för restaurangen du just klev in på. Lägg sedan till möjligheten att beställa i samma app, betala för sig och dela notan med resten av sällskapet. Det är betaltjänsten som Pej rullar ut under våren och sommaren. 

”Vi vill digitalisera fysiska miljöer och transaktioner och hoppas kunna ta en stark position i Malmö och Stockholm”, säger Victor Sandberg, vd för Luckan AB som ligger bakom tjänsten.

Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"

Pej använder sig av närhetsbaserad kommunikation som utvecklats av Crunchfish. Systemet kräver inga större installationer, det räcker att det finns en app på en telefon eller surfplatta i restaurangen, som sedan sköter kommunikationen med gästernas appar.

”Det gör att besökaren får tillgång till restaurangens eller barens utbud och kan göra en beställning när man kliver in genom dörren”, säger Victor Sandberg.

Läs även: Uber Eats letar sig utanför Stockholms tullar

Tjänsten har provats på utvalda restauranger i Malmö. För att kunna lansera tjänsten i större skala tar man nu in 2,6 miljoner kronor från bland andra Crunchfish storägare och styrelseordförande Joachim Samuelsson, Crunchfish grundare Paul Cronholm och Anders Blomqvist, tidigare vd för Skånska byggvaror. 

”Investeringen ska hjälpa oss att komma ut på marknaden i tid till sommarsäsongen börjar och uteserveringarna öppnar. Vi tittar redan på en större investeringsrunda till hösten, men det beror på hur lanseringen av Pej faller ut under våren och sommaren”, säger Victor Sandberg.

Victor Sandberg har tillsammans med Joel Oredsson, Marcus Johansson och John Elf grundat bolaget Luckan, som också driver tjänsten Locals. Locals plattform samlar en stads fysiska butiker i en e-handel och erbjuder varor för hemleverans från stadens butiker. 

"Pej kommer att kräva att vi springer snabbare till marknaden och då behöver vi en investering”, säger Victor Sandberg.

Han ser att Pej, som är möjligt att integrera mot olika betalsystem, i förlängningen kan ge såväl besökare som återförsäljare och restauranger fördelar.

”Användaren kan få rekommendationer baserat på vad man ätit eller druckit tidigare. Likaså kan återförsäljare och restauranger få en bättre överblick över vad kunderna föredrar.”

Di Digital har tidigare rapporterat om bolaget Maitres, som står i begrepp att lansera en tjänst som låter restaurangkunder boka bord och betala sin nota via en app.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera