Hoppa till innehållet

Då öppnar Starbreeze sitt VR-center i Dubai

Starbreeze VR-center i Dubai ska öppnas under det första halvåret 2018. Det uppger fastighetsbolaget man jobbar med. 

Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze.
Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze.Foto: @image_author_name

Starbreeze-ägda Enterspaces VR-center i Dubai ska öppna under det första halvåret 2018. Det uppger Emaar Entertainment, bolagets sammarbetspartner inom fastighetsområdet.

Läs mer: Starbreeze köper svenskt VR-bolag 

Den börsnoterade spelutvecklaren Starbreeze meddelade redan i augusti i fjol att ett femårigt samarbetsavtal tecknats med ett ”betydande företag” (Emaar Entertainment, reds anm) i Förenade Arabemiraten om ett nytt VR-center i en av Dubais största köpcenter. Budskapet då var att mer information om projektet skulle lämnas under det fjärde kvartalet 2017. I prospektet inför höstens flytt till Nasdaq Stockholmsbörsen angavs att VR-centret skulle öppnas ”under 2017”.

Läs mer: Starbreeze tar in 238 miljoner för att lansera ”The Walking Dead”

Sedan tidigare är det känt att Starbreeze bolag Enterspace blir huvudleverantör till VR-centret gällande drift, installation och innehåll via Starbreeze Studios.

Av pressmeddelandet i augusti framgår även att Starbreeze erhåller 20-25 procent av de framtida nettointäkterna och att avtalet medför en investering om cirka 10 miljoner dollar som helt finansieras av Nordea med garanti från Exportkreditnämnden samt StarVR Corp, som är samriskbolag mellan Starbreeze och Acer.

Mer om Starbreeze på börsen: Johan Wendel: Starbreeze är ett av flera pressade börsbolag 

Direkt / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera