Hoppa till innehållet

Då presenteras nya utredningen om svensk reklam

I takt med att allt fler söker sig till sociala medier ökar den digitala marknadsföringen, med bakslaget att även dold, omärkt reklam blir vanligare. Nästa månad berättar regeringen hur de ska tampas med problemet och skydda Sveriges konsumenter.

Konsumentminister Per Bolund tillsatte en utredning om reklam, som har ökat i sociala medier de senaste åren.
Konsumentminister Per Bolund tillsatte en utredning om reklam, som har ökat i sociala medier de senaste åren.Foto: TT

Nästa månad presenteras resultatet av regeringens utredning om Sveriges reklamlandskap. I och med utvecklingen av sociala medier ansågs behovet att se över bland annat marknadsföringslagen stort.

En kartläggning gjord av Di Digital visar att Reklamombudsmannen och dess opinionsnämnd under 2017 fattade hela 22 fällande beslut där influencers inte hade märkt ut sina reklamsamarbeten, en markant ökning jämfört med tidigare år. 

”Marknadsföringen har förändrats i snabbt takt och därför behöver vi se till att konsumentskyddet fortsätter att fungera väl när förutsättningarna ändras”, sa konsumentminister Per Bolund när utredningen presenterades förra hösten.

Läs även: Nu inleds rättegången om smygreklam mot Alexandra "Kissie" Nilsson

Utredningen ser bland annat över nya slags medieinnehåll som produceras av både massmedieföretag och enskilda personer. Informationskanalerna har utvecklats från traditionell radio och tv till bloggar, sociala medier, poddsändningar och videobloggar. Utredningen ska enligt sitt uppdrag bedöma huruvuda annonser utgör problem för konsumenter och om lagen skyddar dem som den ska. Ifall det behövs ska utredningen också föreslå åtgärder för att förbättra skyddet för svenska konsumenter. Resultatet presenteras 12 januari nästa år.

Det finns flera anledningar till att man ser ett behov av att göra en översyn av branschen. Bland annat söker allt fler unga och barn sin underhållning på sociala medier, enligt Ulf Dahlqvist, verksamhets- och forskningschef för omvärldsanalys på Statens medieråd.

“Det har blivit fruktansvärt populärt hos barn och unga. Vi ser hur vissa Youtubers är större än tv, till exempel Therese Lindgren följs i princip av varannan 15-årig tjej", säger han.

Läs även: Konsumentverket om rättegången mot Kissie: Världshistorisk 

De senaste åren har det blossat upp en debatt om märkning av reklam hos influencers med stora sociala mediekanaler. Om reklamen inte är markerad som just reklam, vilket både Internationella Handelskammarens regler och marknadsföringslagen kräver, kan det vara svårt för publiken att förstå att de tittar på annonser för varumärken, och inte en influencers genuina köptips.

”Jag kan tycka att det ligger något oärligt i att inte tala om att någon betalat för ett budskap, och istället låtsas som att det är redaktionellt innehåll”, säger Ulf Dahlqvist.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera