Hoppa till innehållet

Konsumentverket om rättegången mot Kissie: Världshistorisk

Målet om smygreklam hos bloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson och nätverket Tourn Media har inletts. Det är första gången i svensk, om inte världens, historia som en influencer ställs inför rätta för dold reklam i sociala medier. 

Alexandra Nilsson och Tourn Media tvistar med KO om marknadsföringslagen i rätten.
Alexandra Nilsson och Tourn Media tvistar med KO om marknadsföringslagen i rätten.Foto: TT

“Det här är en förhållandevis ny typ av reklam och därför kan detta vara första gången i världshistorien”, säger Gunnar Wikström, processråd hos Konsumentombudsmannen, till Di Digital under huvudförhandlingen i Patent- och marknadsdomstolen, Stockholms tingsrätt.

Läs mer: Nu inleds rättegången om smygreklam mot Alexandra "Kissie" Nilsson 

Han menar att det är första gången som frågan om smygreklam hos en influencer, sociala medieprofil, tas upp i en domstol och prövas enligt lag. Tidigare har Reklamombudsmannen fällt influencers för bristande reklamidentifiering enligt Internationella Handelskammarens regler, men deras fällningar baseras inte på vad lagen säger och ger ingen påföljd i form av böter eller liknande. Det kan däremot en fällande dom från rätten göra.

Konsumentverket meddelade redan i september förra hösten att Konsumentombudsmannen, KO, stämmer Alexandra “Kissie” Nilsson och influencernätverket Tourn Media för smygreklam. 

Det gäller blogg- och Instagraminlägg där Alexandra Nilsson gjorde reklam för tjänster hos företaget Pantaluren, tidigare Mobilåtervinning, där KO menar att annonserna inte var reklammärkta enligt marknadsföringslagen.

“Vi gjorde en översyn av sociala medier och det här var ett av de inläggen som vi misstänkte kunde vara dold marknadsföring. Vi gick vidare med det och nu är vi här eftersom vi har olika uppfattning om de är tillräckligt tydligt reklammarkerad eller inte”, säger Gunnar Wikström.

Även om huvudansvaret för att reklam ska märkas ut ligger hos annonsören, alltså företaget bakom reklamen, är inte Pantaluren del av rättsfallet. 

Läs även: Bakläxa för e-handlare som inte erbjduer ångerrätt 

“Annonsören har i praktiken huvudansvaret men vi tyckte inte att den frågan var det intressanta i det här målet. Frågan som är intressant att pröva är om reklamen är tillräckligt tydlig eller inte, men det är inte en fråga om att sätta fast någon”, säger Gunnar Wikström.

Vid en fällande dom vill han se ett förbud vid vite, vilket innebär att domstolen förbjuder den dömde att göra samma sak igen. Skulle de inte hålla sig till förbudet får de betala böter.

“I praktiken innebär det en kraftig varning”, säger Gunnar Wikström.

Huvudförhandlingarna förväntas vara klara på fredag, men enligt Konsumentverkets presstjänst kan det dröja ett bra tag, mer än två veckor, innan domen kommer. 

Läs även: Skidkungen Jon Olsson om baksidan med livet som Youtube-livet: Folk har campat utanför vårt hem

Varför publicerar vissa influencers dold reklam? Är det lagen som är otydlig eller influencers kunskap om den som är för liten?

”Lagens regler förmår inte att vara så exakta som man hade önskat att de var. Det är oerhört svårt att skriva att ett reklaminlägg ska se ut på ett visst sätt så man får bedöma det från fall till fall tills det successivt växer fram en praxis där man vet vad man ska förhålla sig till.”

Om det kommer fler rättsfall i domstolen gällande influencers och smygreklam kan inte Gunnar Wikström säga. Men han hoppas att utfallet av detta fall ger en tydlig markering om vad som är rätt och fel enligt lag.

“Vår förhoppning är att man inte ska få ha brist på reklammarkering på det här sättet. Som konsument ska man direkt i en tidning eller på en blogg förstå att ‘det här är reklam, det här är inte reklam’. Man ska inte behöva ana, misstänka, läsa igenom eller på minsta sätt vara tveksam kring vad som är reklam. Det ska bara klicka direkt.”

Alexandra Nilsson och hennes ombud meddelade Di Digital i Stockholms tingsrätt att de inte kommenterar målet medan huvudförhandlingen pågår. Di Digital har sökt Tourn Media.

Läs även: Ivyrevel: "Vi ska nå break even 2018"

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera