Hoppa till innehållet

Damberg om Amazons Sverigesatsning: “Stort för Sverige”

Amazon ska bygga tre datacenter i Sverige och göra Stockholm till en prioriterad region. Det är en fjäder i hatten för Mikael Damberg och Business Sweden som arbetat för att få datacenterföretag att etablera sig i Sverige.

Näringsminister Mikael Damberg (S) gläds åt Amazons Sverigesatsning.
Näringsminister Mikael Damberg (S) gläds åt Amazons Sverigesatsning.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg har uppenbarligen känt till Amazon storsatsning i Sverige ett tag när Di Digital får tag på honom.

“Vad roligt att det här kommer ut nu”, säger han och fortsätter:

“Det här är stort för Sverige. Det är ett led i att utveckla Sverige som ett digitalt föregångsland. Att Amazon lägger en så här stor investering här visar att vi är konkurrenskraftiga på området.”

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

Sedan Facebook för fem år sedan byggde sin första serverhall i Luleå har datacenterindustrin exploderat. Sverige har visat sig ha nära nog perfekta förutsättningar för industrins behov. Därför har man från offentligt håll arbetat för att få hit fler datacenter.

Läs mer: Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner"

“Vi har prioriterat arbetet kring datacenter med Business Sweden. Vi har sagt att det är en sektor som vi ska bli riktigt duktiga på. Sen har vi tagit fram konkurrenskraftiga skattevillkor. Sammantaget har det här lett till ett ännu större intresse än vad vi sett tidigare. Datacenter har potentialen att bli en ny basnäring för sverige”, säger Mikael Damberg.

Tror du på fler etableringar framöver?

“Jag är tämligen säker på att vi kommer att se det. Vi har en del unika fördelar. Vi har ett stabilt energisystem parat med hög andel förnybar energi, det finns inget annat land som slår oss på den sidan. Så den basala komponenten i den här verksamheten är vi duktiga på. Vi är dessutom ett digitaliserat land med bra bredband en spännande startup-sektor och traditionell industri som har behov av bra digital infrastruktur.”

Amazons Sverigesatsning skiljer sig från Facebooks så till vida att datacentren är till för svenska företag och svenska internetanvändare.

“Det här öppnar upp för svenska företag att ligga i framkant digitalt”, konstaterar Mikael Damberg.

Kan bättre molnlösningar i Sverige också öppna upp för en snabbare digitalisering av offentlig sektor?

“Ja, generellt sett så har Sverige tappat i en del i rankingar de senaste 10 åren. Det beror främst på att offentlig sektor har halkat efter i digitaliseringen de senaste 10 åren. Det har den här regeringen tagit tag i. För oss är digitaliseringen av det offentliga viktigt för att nå medborgare och är också ett ett sätt bli mer effektiv i den statliga förvaltningen. Även om vi oftast pratar om den privata sektorn så gynnar den här utvecklingen offenlig sektor också. Det är otroligt positivt för Sverige.“

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera