Hoppa till innehållet

Damberg om Google-dealen: Räknar med att det kan locka fler bolag

Näringsminister Mikael Damberg välkomnar Googles beslut att köpa 109 hektar mark i Avesta. ”När de köper 109 hektar skog så gör de knappast det för att starta ett sågverk”, säger han till Di Digital.

Näringsminister Mikael Damberg är mycket positiv till Googles markköp.
Näringsminister Mikael Damberg är mycket positiv till Googles markköp.Foto: Montage/Marcus Ericsson/TT

På fredagen stod det klart att var sökjätten Google som låg bakom köpet av 109 hektar mark i Avesta, vilket DN var först att rapportera om. 

Markköpet till trots är det inte helt klart om och när datacentret ska byggas. Näringsminister Mikael Damberg är trots detta mycket positiv till Googles svenska landförvärv. 

"Det är väldigt viktigt för Sverige att Google väljer Avesta. Vi har jobbat väldigt hårt på det här under lång tid och nu är vi över första hindret, men det är klart att när de köper 109 hektar skog så gör de knappast det för att starta ett sågverk”, säger Mikael Damberg till Di Digital.

Läs mer: Google är Avestas hemliga markköpare 

Hur länge har den här processen pågått?

”Flera år. Det har varit en process både på nationell nivå kopplat till Business Sweden och vad vi kan göra för att stötta den processen, men sen har jag haft löpande kontakt med Lars Isacsson i Avesta (kommunstyrelsens ordförande i Avesta reds. anm.) under väldigt lång tid där kommunen har gjort ett jättejobb för att ta hem den här investeringen.”

Pratar ni med fler bolag med liknande upplägg?

”Amazon Webb Services fattade sitt beslut nyligen och bygger nu tre stora dataserverhallar i Sverige. Jag tror att det kommer flera och att Google nu väljer Sverige innebär att fler företag kommer titta på oss.”

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

Varför väljer Google Sverige?

”Vi ligger väldigt långt fram med digitalisering, startuppsektorn och vi har också en industri som ligger i framkant på den här utvecklingen, men också energipolitiken. Vi har väldigt tillförlitlig energi, vi har väldigt grön energi och dessutom har vi väldigt bra energibeskattning. Det gör att det är väldigt attraktivt att förlägga den här typen av verksamheter i Sverige.”

Hur många jobba kan ett sådant här datacenter skapa om det blir av?

”I byggnationsfasen så är det tusentals jobb som skapas, men sen brukar man tala om några hundra jobb löpande hela tiden. Sen är erfarenheten från Facebook i Luleå att det skapar ett större intresse för andra bolag att ligga nära. Så jag räknar med att det här även drar ytterligare investeringar till Sverige.”

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera