Hoppa till innehållet

Daniel Wellington ökar miljardomsättningen

Succébolaget Daniel Wellington fortsätter att gå urstarkt. Klocktillverkaren ökar omsättningen för 2017 med 700 miljoner, kan Di Digital avslöja.

Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.
Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.Foto: Jack Mikrut.

33-årige Filip Tysander, grundare och ägare av Daniel Wellington, har all anledning att återigen skratta hela vägen till banken. Under flera år har klocksuccén ökat explosionsartat i takt med att man tagit sig an fler marknader jorden runt.

Under 2016 omsatte bolaget drygt 2,1 miljarder kronor, en tillväxt på 46 procent som möjliggjorde en vinst på nästan en miljard kronor. Ägarbolaget har därmed sammanlagt 1,7 miljarder kronor i vinst för de senaste två åren.

Tidigare i år delade också ägarbolaget JFT Holding ut 200 miljoner kronor till Filip Tysander.

Enligt bolagets årsredovisning för 2016 förväntar man sig att företaget ska gå lika starkt 2017 som tidigare. Den prognosen verkar stämma.

Nu kan Di Digital avslöja att Daniel Wellington, som ännu inte lämnat in någon årsredovisning, omsatte 2,8 miljarder under förra året. Det visar dokument som lämnats in till domstol där Daniel Wellington ligger i en rättstvist mot klockkedjan Ur & Penn gällande plagiat.

Läs mer: Daniel Wellington stämmer svensk konkurrent 

Den första klockan Daniel Wellington erbjöd ska enligt bolaget ha designats av grundaren själv när han gick på Uppsala Universitet 2010, där han läste företagsekonomi. Det är också den klockmodellen som enligt bolaget fortfarande säljer bäst.

Läs mer: Domen mot Daniel Wellington: Klockan är inte unik

En del i framgången för Daniel Wellington ligger i bolagets aggressiva kampanjer i sociala medier. Genom influencers och en rejäl följarskara på runt 4 miljoner på Instagram tycks bolaget ha nått ut med sina produkter.

Di digital har sökt Daniel Wellington för en kommentar.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera