33-årige Filip Tysander, grundare och ägare av Daniel Wellington, har all anledning att återigen skratta hela vägen till banken. Under flera år har klocksuccén ökat explosionsartat i takt med att man tagit sig an fler marknader jorden runt.
Under 2016 omsatte bolaget drygt 2,1 miljarder kronor, en tillväxt på 46 procent som möjliggjorde en vinst på nästan en miljard kronor. Ägarbolaget har därmed sammanlagt 1,7 miljarder kronor i vinst för de senaste två åren.
Tidigare i år delade också ägarbolaget JFT Holding ut 200 miljoner kronor till Filip Tysander.
Enligt bolagets årsredovisning för 2016 förväntar man sig att företaget ska gå lika starkt 2017 som tidigare. Den prognosen verkar stämma.
Nu kan Di Digital avslöja att Daniel Wellington, som ännu inte lämnat in någon årsredovisning, omsatte 2,8 miljarder under förra året. Det visar dokument som lämnats in till domstol där Daniel Wellington ligger i en rättstvist mot klockkedjan Ur & Penn gällande plagiat.
Läs mer: Daniel Wellington stämmer svensk konkurrent
Den första klockan Daniel Wellington erbjöd ska enligt bolaget ha designats av grundaren själv när han gick på Uppsala Universitet 2010, där han läste företagsekonomi. Det är också den klockmodellen som enligt bolaget fortfarande säljer bäst.
Läs mer: Domen mot Daniel Wellington: Klockan är inte unik
En del i framgången för Daniel Wellington ligger i bolagets aggressiva kampanjer i sociala medier. Genom influencers och en rejäl följarskara på runt 4 miljoner på Instagram tycks bolaget ha nått ut med sina produkter.
Di digital har sökt Daniel Wellington för en kommentar.