Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Därför måste Daniel Ek göra något ingen gjort förut”

Förlusterna rusar och börsen står runt hörnet. Nu måste Spotify göra det ingen streamingtjänst för musik gjort förut: gå med vinst, skriver Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto: Patrik Olsson

Sedan Spotify grundades för drygt tio år sedan har bolagets verksamhet grundat sig på två antaganden. Dels att det går att växa sig till lönsamhet, dels att musiktjänsten aldrig skulle gå till börsen.

Den senare levnadsregeln har bolaget övergett i och med den planerade börsnoteringen i New York. Frågan är hur länge man med trovärdighet kan hävda den förstnämnda.

Det är populärt att parodiera den nya vågen av appbolag. ”Vadå intäkter? Så länge våra 100 miljoner användare bara blir fler simmar vi lugnt i ett hav av riskkapital”. Och så vidare.

För Spotify är det dock inte bristen på intäkter som är problemet utan att bolaget tvingas dela med sig av kakan.

I fjol drog streamingjätten in drygt 28 miljarder kronor, visar den årsredovisning som publicerades på torsdagen. Problemet är bara att 85 procent av den summan skickas vidare till artister, skivbolag och låtskrivare.

Läs mer: Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen 

Endast 15 procent, 4,4 miljarder kronor, hamnar i Spotifys ficka

Endast 15 procent, 4,4 miljarder kronor, hamnar i Spotifys ficka. Den summan ska täcka kostnaderna för drygt 2 000 anställda, utdragna förhandlingar med musikbranschens rättighetsinnehavare, produktutveckling och innovation.

Än så länge har grundarna inte fått ekvationen att gå ihop. Men i den färska årsredovisningen fortsätter Spotify att återupprepa sitt mantra.

Där pratar bolaget om ”omfattande vinst” i takt med att räckvidden ökar och förutspår marginalförbättringar i takt med att Spotify skalar upp.

Men marginalerna försämrades i fjol. Fjolårets förlust på 5,3 miljarder är 133 procent högre än under 2015. Under samma period ökade Spotifys försäljning endast med 52 procent.

Läs mer: Så mycket kostar Spotifys nya New York-kontor 

Spotify har visserligen nya licensavtal som förhoppningsvis kapar kostnaderna något. Men smakar det så kostar det. Avtalen med musikbranschen kommer att kosta minst 20 miljarder kronor de närmsta två åren.

Det finns i själva verket bara en streamingtjänst i hela världen som är lönsam. 

Att växa sig till lönsamhet är betydligt svårare än det låter.

Det finns i själva verket bara en streamingtjänst i hela världen som är lönsam. Och den sysslar inte med musik.

Netflix rapporterade en vinstmarginal på drygt 2 procent i fjol. Till skillnad från Spotify, som inte själva producerar och ger ut musik på någon större skala, skapar Netflix stora tv-produktioner som kunderna ska strömma.

Med det egna innehållet kommer förstås stora kostnader. Netflix lägger tiotals miljarder kronor varje år på sitt eget innehåll. Samtidigt betalar bolaget, som rättighetsägare, av sina produktionskostnader på lång sikt. Det är i sin tur avgörande för vinstmarginalen när det att dags att rapportera till Wall Street, enligt en analys av Midia Research.

Streaming har hittills framför allt visat sig vara rättighetsägarnas kassako. I Spotifys fall är det skivbolagen som skor sig.

Jag skulle tro att Spotifys ägare, ett gäng enorma riskkapitalfirmor, också vill räkna hem sin investering.

Alltså måste Daniel Ek göra något ingen musiktjänst gjort förut.

Läs mer: Så går det för Spotify i Sverige – och i resten av världen 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera