Mycket har hänt sedan Jacob de Geer och Magnus Nilsson grundade Izettle (NTL) för drygt sju år sedan. Under de tidiga åren var bolaget främst förknippat med sin lilla betaldosa, som kopplades direkt till en smartphone och kunde ta emot kortbetalningar.
Läs mer: Nu kan Izettles kunder ta betalt via Swish
Med tiden har Izettles dosa blivit trådlös och kopplar numera upp sig till vilken dator som helst. Bolaget har även utvecklat nya tjänster som ett molnbaserat kassaregister och krediter för små företag. Målet är att erbjuda ”helhetslösningar” för företagens alla kassaflöden.
Även konkurrenterna har utvecklats. Idag kan vi betala genom att ”blippa” våra Visa-kort och Samsung-mobiler vid de flesta kortterminaler. Samtidigt har bankernas Swish helt kringgått kortbolagen genom att erbjuda betalningar direkt mellan mobiler, som i sin tur är kopplade till vanliga bankkonton via Bankgirosystemet.
Fem och en halv miljoner svenskar använder idag Swish och antalet användare växer hela tiden. Samtidigt blir deras företagstjänst Swish Företag nu allt vanligare bland Izettles kärnmålgrupp: ambulerande försäljare, frisörer samt mindre caféer och juicebarer.
Podd: Izettles säljflirt, H&M-familjens hemliga fond och dansk e-handelsattack
Risken att din lokala frisör byter Izettle mot Swish är uppenbar. Tar de betalt med Swish slipper de ju ge några procent av intäkten (den inledande transaktionsavgiften ligger på 2,75 procent) till Izettle och dess samarbetspartners Visa, Mastercard med flera.
I detta läge måste Izettle välja mellan pest eller kolera:
- Antingen ser de på medan Swish tar deras minsta kunder (de med få dagliga betalningar) och jobbar sig upp i värdekedjan.
- Eller så väljer de att ta in Swish i tältet och samarbeta med dem. Bolaget försakar då den del av kortavgiften man tidigare kunnat ta ut. Men de behåller kunden.
Att välja det sistnämnda är ett kapande av navelsträngen. En smärtsam, men nödvändig del av att växa upp.
Läs mer: Börsjätten Square dundrar in på Izettles hemmaplan
Izettle måste nu göra allvar av sitt mål att bli ett molnbaserat kassaregister för småföretagare. Man måste visa att man har en ”helhetslösning” som är värd att betala för.
Ett viktigt kvitto på hur denna ambition fortlöper kommer när bolaget går ut med sina siffror för 2016 senare i år. Grundaren Jacob de Geer har lovat att man ska visa rörelsevinst på månadsbasis redan i år.
Men än så länge har bolaget inte övertygat. Under de första verksamhetsåren 2010-2015 har man ansamlat förluster på hela 786 miljoner kronor.
Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.