Hoppa till innehållet

"Därför tvingas Izettle samarbeta med Swish"

Izettle var länge förknippat med sin lilla dosa för kortbetalningar. Avtalet med Swish visar att man klippt navelsträngen – och byter kortavgifter mot ambitionen att växa som ett bolag för digitala kassaregister, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud. 

Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital.

Mycket har hänt sedan Jacob de Geer och Magnus Nilsson grundade Izettle (NTL) för drygt sju år sedan. Under de tidiga åren var bolaget främst förknippat med sin lilla betaldosa, som kopplades direkt till en smartphone och kunde ta emot kortbetalningar. 

Läs mer: Nu kan Izettles kunder ta betalt via Swish

Med tiden har Izettles dosa blivit trådlös och kopplar numera upp sig till vilken dator som helst. Bolaget har även utvecklat nya tjänster som ett molnbaserat kassaregister och krediter för små företag. Målet är att erbjuda ”helhetslösningar” för företagens alla kassaflöden. 

Även konkurrenterna har utvecklats. Idag kan vi betala genom att ”blippa” våra Visa-kort och Samsung-mobiler vid de flesta kortterminaler. Samtidigt har bankernas Swish helt kringgått kortbolagen genom att erbjuda betalningar direkt mellan mobiler, som i sin tur är kopplade till vanliga bankkonton via Bankgirosystemet. 

Fem och en halv miljoner svenskar använder idag Swish och antalet användare växer hela tiden. Samtidigt blir deras företagstjänst Swish Företag nu allt vanligare bland Izettles kärnmålgrupp: ambulerande försäljare, frisörer samt mindre caféer och juicebarer.

Podd: Izettles säljflirt, H&M-familjens hemliga fond och dansk e-handelsattack

Risken att din lokala frisör byter Izettle mot Swish är uppenbar. Tar de betalt med Swish slipper de ju ge några procent av intäkten (den inledande transaktionsavgiften ligger på 2,75 procent) till Izettle och dess samarbetspartners Visa, Mastercard med flera.

I detta läge måste Izettle välja mellan pest eller kolera:

  • Antingen ser de på medan Swish tar deras minsta kunder (de med få dagliga betalningar) och jobbar sig upp i värdekedjan.

  • Eller så väljer de att ta in Swish i tältet och samarbeta med dem. Bolaget försakar då den del av kortavgiften man tidigare kunnat ta ut. Men de behåller kunden.

Att välja det sistnämnda är ett kapande av navelsträngen. En smärtsam, men nödvändig del av att växa upp.

Läs mer: Börsjätten Square dundrar in på Izettles hemmaplan 

Izettle måste nu göra allvar av sitt mål att bli ett molnbaserat kassaregister för småföretagare. Man måste visa att man har en ”helhetslösning” som är värd att betala för. 

Ett viktigt kvitto på hur denna ambition fortlöper kommer när bolaget går ut med sina siffror för 2016 senare i år. Grundaren Jacob de Geer har lovat att man ska visa rörelsevinst på månadsbasis redan i år. 

Men än så länge har bolaget inte övertygat. Under de första verksamhetsåren 2010-2015 har man ansamlat förluster på hela 786 miljoner kronor.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera