Hoppa till innehållet

Vill lösa bostadsbristen med delade lägenheter – tar in 40 miljoner

Yteffektiva ”delningslägenheter” kan lösa bostadsbristen för unga, enligt bolaget Colive. Nu tar de in 40 miljoner kronor från bland andra Wallenstam.

Colives grundare Katarina Liljestam Beyer, operativ chef, och Jonas Häggqvist, vd.
Colives grundare Katarina Liljestam Beyer, operativ chef, och Jonas Häggqvist, vd.Foto: Photographer Max Modén

Under måndagsmorgonen kom nyheten att fastighetsjätten Wallenstam WALL B +0,65%Dagens utveckling blir delägare med 25 procent av aktierna i Colive – ett startupbolag som tar fram delningslägenheter.

Nu berättar Katarina Liljestam Beyer, Colives medgrundare och operativa chef, för Di Digital att bolaget totalt tog in 40 miljoner kronor i finansieringsrundan, där även Konsumentföreningen Stockholm deltog.

”Med den här investeringen kan vi på allvar ta 'co-living' till Sverige. Tittar man globalt så frodas redan bostadsformen i städer som San Francisco, London och Singapore. Vi svenskar är också redo”, säger hon till Di Digital.

Colives lägenheter kan beskrivs som ett slags ”studentkorridor de luxe”, med små sovrum och stora gemensamma ytor. Colive har även utvecklat en egen mjukvaruplattform för syftet.

Läs mer: Satsar på tusentals ”delningslägenheter”

Hittills har bolaget lanserat två så kallade ”hubbar” i Stockholm

De nya pengarna ska bland annat användas till nyrekryteringar och teknikutveckling.

”Vi har visat att vi är kapabla att leverera mycket på kort tid och att få momentum. Vi har en pipeline som kan leverera 7 000 bostäder inom loppet av fem år”, säger Katarina Liljestam Beyer.

Startupbolaget och Wallenstam har tidigare arbetat tillsammans i Haninge i Stockholm och har tecknat avtal om att utveckla ett delningsboende i Göteborg.

Colives affärsidé går ut på att få fastighetsbolag att bygga bostadshus med ”delningslägenheter”. Bolaget tecknar sedan långa kontrakt med fastighetsägarna, hittar hyresgäster och agerar hyresvärd.

Bolaget har tidigare fått ett bidrag från Boverket på 4,3 Mkr som stöd för innovativt och hållbart bostadsbyggande. I april 2019 tog bolaget in 7,6 miljoner kronor i en nyemission.

Läs även: Wallenstam miljonsatsar på app för hyresrätter: ”Finns bara fördelar”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera