De senaste tio åren har en flora svenska musiktjänster fått internationell uppmärksamhet.
Störst är streamingtjänsterna Spotify (NTL) och Soundcloud (NTL) – som har gått delvis olika öden tillmötes. Medan Spotify förbereder en börsnotering i New York med ett bolagsvärde på över 100 miljarder kronor har Soundcloud nyligen tvingats göra sig av med personal samtidigt som bolagets värdering fått sig en törn.
Nu förbereder ytterligare en streamingtjänst sin lansering. På Melobees plattform ska artister interagera med lyssnare och kollegor och i förlängningen kunna synas globalt.
Användare kan ge tummen upp eller ner till olika låtar och därmed hissa eller sänka musiken på en global hitlista.
”Vi är en musikplattform där artister kan lansera sin musik utan skivbolag, nätverk och pengar”, säger ordföranden och grundaren Mats Wahlström, som ihop med ett 20-tal andra ägare har investerat 9 miljoner kronor i bolaget.
På ägarlistan finns bland andra före detta Idol-profilen Andreas Carlsson (NTL) och Greger Hagelin (NTL), vd för nattklubbsappen Keyflow (NTL) och grundare av klädmärket Wesc.
Läs mer: Idol-Andreas utmanar skivbranschen – blir delägare i svenska Soundtrap
”Musiken garanteras exponering genom vår discover-algoritm. Om lyssnarna tycker om musiken klättrar man på listorna och kanske får ett erbjudande att komma ut på världens streamingplattformar”‚ säger Mats Wahlström.
”Artisten ser var lyssnarna finns genom ett kartsystem och kan därför kontakta konsertarrangörer i städer där man har många följare.”
Måste man inte ha väldigt många användare för att detta ska funka?
”Jo, som alla tjänster bygger det på volym. Vi har nu 5 000 artister med på tjänsten – och de har inte ens testat den. De har lagt upp sina profiler och sin musik baserat på den idé som har presenterats. Det visar på ett jättestort behov. Det är artisterna som ska sprida tjänsten.”
Det påminner lite om andra tjänster som Soundcloud, Spotify och Youtube. Har inte det här gjorts förut?
”Inte på det sättet att alla artister får exponering. Problemet med Youtube och Soundcloud i dag är att det laddas upp en otrolig mängd musik men för lyssnare är det som att hitta en nål i Östersjön. Vi ger garanterad exponering med vår discover-funktion där man swajpar upp eller ner på varje låt.”
Soundcloud, Spotify och många internetbolag har startat i en tid där pengar var gratis
Inför lanseringen har Melobee lockat till sig 5 000 artister i 60 länder, säger Mats Wahlström.
Läs mer: Molnbaserade musikstudion Soundtrap tar in 50 miljoner
”Artisterna älskar det för de inser att de traditionella topplistorna är marknadsföringsstyrda. Vi är helt lyssnarstyrda.”
Hur tjänar ni pengar?
”Genom att införa premiummodeller om ett drygt år. Vi kommer att lägga till statistikdelar för artisterna, fanklubbar och så vidare. Grundfunktionerna som vi lanserar nu för artister och lyssnare kommer alltid vara gratis.”
Jag kommer från en bakgrund där man bygger bolag med pengarna man tjänar in
Är inte Soundclouds svårighet att få fart på sin affär ett avskräckande exempel? Eller Spotifys fortsatta förluster?
”Jo, men man får komma ihåg att Soundcloud, Spotify och många internetbolag har startat i en tid där pengar var gratis. De har dragit på sig stora kostnadskostymer för att de har kunnat. Det är inte intäktsmodellen som har styrt utan kapitalanskaffningen. Man behöver inte ha stora kontor i stora städer för att ha en streamingservice. Vi startar i kölvattnet av de här orimliga värderingarna. Jag kommer från en bakgrund där man bygger bolag med pengarna man tjänar in. Många av techbolagen har levt i en utopisk värld.”
Hur mycket mer kapital kräver er idé?
”Det beror på lyssnartillströmningen de kommande månaderna. Helt klart är att vi har en ganska aggressiv expansionsplan. Men jag undviker helst att sätta exakta siffror på det. Utan tvekan måste vi ta in mer kapital.”