Hoppa till innehållet

De säkrar halv miljard i första fonden

Brightly Ventures säkrar drygt en halv miljard i sin första fond för investeringar i unga startupbolag. Bakom Brightly står gänget från Moor och Tobii-grundaren John Elvesjö.

Brightly Ventures. Från vänster: Christopher Albinsson, investeringsansvarig, samt bolagets fyra partners: Kerstin Cooley, Andy Johnston, John Elvesjö och Katja Bergman.
Brightly Ventures. Från vänster: Christopher Albinsson, investeringsansvarig, samt bolagets fyra partners: Kerstin Cooley, Andy Johnston, John Elvesjö och Katja Bergman.

Äntligen är det klart. Ett år efter Brightly Ventures första inventering stänger riskkapitalbolaget sin första fond på nivån 550 miljoner kronor. 

”Det har dragit ut på tiden lite, men nivån är samtidigt en bit över våra initiala förhoppningar”, säger John Elvesjö, som är en av fyra partners på Brightly Ventures.

Det var sommaren 2018 som Di Digital först kunde rapportera att riskkapitalbolaget Moor, vars kapital till stora delar har kommit från Angry Birds-investeraren Kaj Hed, slutat satsa på nya bolag. Riskkapitalbolaget, som bland annat hade investerat i Acast, förlorade då vd:n och partnern Kerstin Cooley, samt de övriga partners Katja Bergman och Andy Johnston. 

Dessa tre gick sedan raskt vidare till att starta Brightly Ventures tillsammans med Tobiis medgrundare John Elvesjö och hans Tobii-kollega Christopher Albinsson.

Områden vi tycker är extra intressanta: fintech, deeptech, marknadsplatser, nya medier och digital hälsa.

I januari i fjol gjorde Brightly Ventures sin första investering genom att gå in med 15 miljoner kronor i Acuminor, ett startupbolag som utvecklar teknik för hantering av regulatoriska krav. Sedan dess har Brightly Ventures investerat i ytterligare fem bolag (se faktaruta). 

Läs mer: Brightly investerar i AI-plattformen Perceptilabs 

I maj i fjol kunde Di Digital rapportera att Brightly Ventures tagit in kapital från Ericssons och SEB:s pensionsstiftelser, samt Coinvest Sthlm – ett bolag som H&M-chefen Karl-Johan Perssons yngre bror Tom Persson står bakom. Målet var att investera 5–20 miljoner kronor i 25 bolag över fyra års tid, hette det.

”Vi har fem områden som vi tycker är extra intressanta: fintech, deeptech, marknadsplatser, nya medier och digital hälsa. Där tittar vi extra noga”, sa Kerstin Cooley, partner på Brightly, till Di Digital då.

Men trots att verksamheten varit igång i över ett år har det alltså tagit tid för bolaget att stänga sin första fond. 

Saminvest tyckte inte vi behövde deras hjälp.

En orsak är att statliga Saminvest, efter en del förhandlingar, valde att avstå från att investera. Saminvest har de statliga riskkapitalbolagen Fouriertransform och Inlandsinnovation som dotterbolag.

”Saminvest är med och stöttar liknande fonder. Men de tyckte inte vi behövde deras hjälp. Vi var lite bittra över det i början, men de hade ju rätt. Vi lyckades ju locka en mycket hög andel privata investerare”, säger John Elvesjö.

Helt utan statligt kapital är Brightly Ventures dock inte. Europeiska investeringsfonden (EIF) har gått in med cirka 50 Mkr och Tillväxtverket har investerat 100 Mkr. 

”De investerar eftersom vi är med i programmet Swedish Venture Initiative (SVI), ihop med riskkapital som Luminar Ventures och Spintop Ventures. Tanken med initiativet är att staten ska saminvestera, givet att man får in privata aktörter”, säger John Elvesjö.

Han uppger att Brightly hunnit investera ungefär 60 miljoner kronor, cirka 11 procent av fonden.

”Vi ska fortsätta på den inslagna vägen med investeringar i sådd och a-rundor. Vi siktar på att gå in med max 15 miljoner kronor i en första runda, men de hindrar inte rundorna att 40-50 miljoner totalt, eller mer”, säger han.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera