Hoppa till innehållet

Helsingborgs DagbladSydsvenskan
I samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

De sålde sin spelstudio till börsjätten: ”En jättestor julklapp till alla anställda”

Dagarna före jul såldes Sveriges största egenägda spelstudio Tarsier Studios. Bolaget med bas i Malmö och runt 65 anställda köptes upp av svenska speljätten Embracer Group. ”Att sälja var inget vi tänkt på förrän de senaste två åren”, säger Tarsiers vd Andreas Johnsson i dag.

Tarsiers vd och medgrundare Andreas Johnsson.
Tarsiers vd och medgrundare Andreas Johnsson.Foto: Thomas Tjäder.

Spelbranschen i Sverige ägs till stor del av internationella jättar. De största spelföretagen – till exempel Massive, King och Sharkmob – är alla ägda av utlandet. 

Men faktum är att Sveriges största egenägda studio tills nyligen har funnits på Roskildevägen i Malmö, i form av Tarsier Studios med sina 65 anställda och bland dem flera av ägarna.

2017 fick Tarsier ett stort internationellt genombrott med det egna spelet ”Little Nightmares” som sålts i över en miljon exemplar och filmrättigheterna har sålts till Hollywood. Därför var det inte långsökt att tänka att om Tarsier skulle säljas så skulle det vara till utlandet. Men så blev det inte. Istället offentliggjordes det den 20 december att svenska speljätten Embracer EMBRAC B -2,68%Dagens utveckling Group köper Tarsier för 88 miljoner kronor i rena pengar och 11 Mkr i nyemitterade aktier i Embracer Group.

”Att sälja var inget vi tänkt på förrän de senaste två åren. Då kände vi att vi ville hitta en ägare som kan hjälpa oss att ta nästa steg som studio”, säger Tarsiers vd och medgrundare Andreas Johnsson.

Läs mer: Embracer-vd:n om uppköpet: ”Kul att kunna behålla Tarsier i Sverige” 

Han avslöjar att han har pratat med många potentiella köpare de senaste åren och att det nästan har känts som att dejta.

”Man känner ju efter om det känns rätt och om de kan se det värde som vi själva ser i vårt företag. Det är inte helt enkelt att hitta. Men med Lars Wingefors som person och Embracer som företag har det känts osannolikt bra. Som en dröm”, säger Andreas Johnsson och avslöjar att han har haft en hel del kontakt med Anton Westbergh som 2018 sålde spelstudion Coffee Stain till just Embracer Group.

Läs mer: Skövdes get-simulator gjorde global succé – säljs för 317 miljoner 

Det kommer såklart alltid upp frågor, men när vi hade svarat på alla frågor så var folk jätteglada.

Lars Wingefors har varit en profil i svenska spelvärlden i många år och driver i dag Sveriges största dataspelskoncern från huvudkontoret i Karlstad.

Har det varit viktigt att ägandet skulle finnas kvar i Sverige?

”För mig har det inte varit högst upp på listan, utan det har varit viktigare att hitta en matchning med en ägare som förstår oss. Det har vi hittat i Lars (Wingefors, Di:s anm.). Sedan är det enormt roligt att det är ett svenskt bolag som blev köpare, för det gör det arbetsmässigt mycket enklare. Vi ska nu börja leta mer aggressivt efter specialkompetens och fokusera mer på kvalitet och mindre på tidsplanen”, säger Andreas Johnsson.

Innan jul började ni söka efter en ny vd. Hur påverkar den här affären det?

”Det som händer nu är att jag istället steppar in som 'studio manager' för Tarsier. Det formella vd-skapet ligger fortfarande hos mig, men vi ändrar titeln”, säger Andreas Johnsson.

Hur har personalen reagerat på försäljningen?

”Det kommer såklart alltid upp frågor, men när vi hade svarat på alla frågor så var folk jätteglada. Det blev som en jättestor julklapp till alla anställda”, säger Andreas Johnsson.

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera