Hoppa till innehållet

De ska få digital snurr på byggen – har 235 miljoner i ryggen

Det norska bolaget Spacemaker har tagit in en kvarts miljard kronor från svenska investerare för att digitalisera byggsektorn. Målsättningen är att öka hållbarheten, trots att trångboddheten ökar i städerna. ”Vi ger ett väldigt starkt beslutsstöd på ungefär 100 olika punkter”, säger medgrundaren Carl Christensen.

Carl Christensen, medgrundare av Spacemaker
Carl Christensen, medgrundare av SpacemakerFoto: Josefine Stenersen (Di).

(Di Digital/Helsingfors) ”Byggsektorn är den minst digitala branschen i världen och också den minst produktiva”, säger Carl Christensen på helt fläckfri svenska.

Norrmannen är medgrundare av det Oslo-baserade teknikbolaget Spacemaker, som med sin digitala plattform vill göra det mer effektivt att planera hållbara byggprojekt.

Carl Christensen är till vardags teknikchef på bolaget och bodde mellan år 2000 och 2005 i Sverige när han studerade på Kungliga tekniska högskolan, KTH.

Kopplingarna till Sverige stannar inte där. I somras tog Spacemaker in 235 miljoner kronor i en kapitalrunda, där de två största investerarna var Skype-grundaren Niklas Zennströms London-baserade bolag Atomico och det svenska riskkapitalbolaget Northzone.

”Det är alltid bra att ha en stor kassa när man arbetar med något väldigt komplext. Vi vill kunna göra produkten perfekt, utan att känna oss stressade. Med hjälp av pengarna kan vi också accelerera expansionen till andra länder”, säger Carl Christensen. 

Läs mer: Kvarts miljard till AI-bolag – ska bygga hållbara städer 

Han startade bolaget under 2016 tillsammans med arkitekten Håvard Haukeland och konsulten Anders Kvale. Riskkapitalet kan behövas, eftersom Spacemaker precis passerat 100 anställda vilket är en fördubbling av personalstyrkan på ett år.

Det blir enklare att sälja bostäderna och lättare att få de godkända av myndigheter. Så det finns definitivt ekonomiska intressen.

Tanken är att bostadsutvecklare, arkitekter och samhällsplanerare samlas på bolagets molnbaserade plattform. Tillsammans kan de olika intressenterna där undersöka en mängd olika designalternativ på ett enkelt sätt, från 20-30 i dagsläget till flera miljarder.

Spacemaker tar hjälp av artificiell intelligens för att simulera byggprojekt av nya bostadsområden och smarta städer, och visar på konsekvenserna av varje enskilt val.

”Vi ger ett väldigt starkt beslutsstöd på ungefär 100 olika punkter, som vi analyserar åt projektet. Det kan till exempel handla om lägenhetsmixen, soljus, dagsljus, buller och vind – egentligen allt som påverkar hållbarheten”, säger Carl Christensen.

Kan ni till och med ge förslag på materialval för att sänka byggkostnaderna?

”Vi är inte där ännu, men det är något vi tittar på. Men genom att Spacemaker hjälper till att förbättra den generella hållbarheten i projekten så får fastighetsutvecklaren en lägre risk. Det blir enklare att sälja bostäderna och lättare att få de godkända av myndigheter. Så det finns definitivt ekonomiska intressen i det”, säger han.

Enligt egen utsago kan Spacemaker förkorta planeringsprocessen av ett byggprojekt med ungefär ett år.

”Även om du sätter alla experter vid ett bord kommer de få svårt att förstå varandra. Vi vill att vår plattform blir ett kugghjul i hela processen”, säger han.

Under 2018 omsatte Spacemaker drygt 4 miljoner norska kronor, men noterade en förlust på 30 miljoner norska kronor. 

”Vi kommenterar generellt inte vår omsättning, men är väldigt nöjda med tillväxten i år”, säger Carl Christensen något hemlighetsfullt.

Nyligen signerade dock Spacemaker ett långsiktigt kundavtal med den norska fastighetsutvecklaren Obos, som omsatte 3,6 miljarder kronor i Sverige i fjol, värt mer än 20 miljoner norska kronor. 

Vi har ingen exitstrategi. Sedan får vi se vad som händer.

I Sverige har man även genomfört ett pilotprojekt med byggjätten Skanska.

”Vi har aldrig gjort gratisprojekt. Fastighetsutvecklare förbinder sig till att börja betala för våra tjänster om vi lyckas skapa det värde som vi utlovar”, säger han.

Läs mer: Atomicos profil Sophia Bendz pekar ut sina favoritbolag   

Carl Christensen menar att det inte finns några konkurrerande tjänster som är lika allomfattande som Spacemaker. 

”Vår stora konkurrent är snarare den manuella process som sker i de flesta byggprojekt i dag”, säger han. 

Framöver vill man även bredda sig från bostäder till andra typer av byggen som kontor, hotell, skolor och sjukhus.

Vad är slutmålet med bolaget – ska ni börsnoteras på sikt eller tror du snarare att det kommer finnas intresse från byggbolag att köpa er för teknikens skull?

”Vi har ingen exitstrategi. Det har vi varit väldigt tydliga med mot våra investerare, vilket de är med på. Sedan får vi se vad som händer. Jag tror dock att det finns ett stort värde i att vara en självständig spelare som kan hjälpa alla olika aktörer med sin digitalisering”, säger han. 

Spacemaker menar att behovet för deras tjänst bara kommer att växa framöver. Vid år 2050 kommer ytterligare 2,5 miljarder personer bo i världens städer. Det stora problemet blir då att klara av att bygga tätare, utan att tumma på hållbarheten eller livskvaliteten för människor.

”Redan i dag kommer hälften av världens alla koldioxidutsläpp från byggnader. Varje månad under de närmsta 30 åren kommer vi behöva nya stadsområden i storlek med New York. Det visar på hur stor utmaningen faktiskt är”, säger Carl Christensen.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera