Hoppa till innehållet

De startar bootcamp för kvinnliga grundare

Tillväxtverket och investeringsbolaget Wellstreet vill dra in mer kapital till kvinnliga startupgrundare. Nu lanserar de acceleratorprogrammet Femtech Bootcamp som de hoppas ska öka jämställdheten i branschen.

Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.
Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.

Fortfarande går bara en bråkdel av riskkapitalet till kvinnliga techgrundare. Enligt Di Digitals granskning tidigare i våras fick bolag med enbart kvinnliga grundare endast 0,7 procent av de 11,4 miljarder kronor som investerades i startups i fjol.

Det vill Tillväxtverket och Wellstreet ändra på.

Tio startupbolag ska i september få chansen att etablera sig på Stockholms startupscen genom att delta i gratisprogrammet Femtech Bootcamp.

"Vi behöver hitta nya vägar för att skapa möjligheter för fler kvinnor inom tech-sektorn. Genom satsningen på acceleratorprogrammet Femtech Bootcamp kan vi uppmärksamma fler förebilder och framgångsexempel" , säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf i ett pressmeddelande.

Läs mer: Startupgrundaren: Vi kvinnor granskas på ett tuffare sätt 

Antagningskraven är att grundarna är kvinnor eller en mix av kvinnor och män samt att produkten eller tjänsten är redo att lanseras på marknaden. Tillväxtverket påpekar att endast 10 procent av techbolagens ledamöter är kvinnor och att fördelningen ser likadan ut i större startups.

”Men det finns ett stort intresse för jämställdhetsfrågor inom branschen. Vi vill gärna ha in fler samarbetspartners i det här projektet”, säger Arash Sangari, programansvarig på Tillväxtverket, till Di Digital.

Han berättar att dialog förs med flera potentiella partners och nämner bland annat Sara Wimmercranz och Susanne Najafis investeringsbolag Backing Minds. 

Wellstreets medgrundare Sïmon Saneback säger att det är svårt att sia om hur mycket pengar som kommer att pumpas in i programmet.

"Antagligen mycket, då flera stora företag, inkubatorer och investerare väntas ansluta."

Det finns inget garanterat kapital att hämta in för de utvalda bolagen, men under programmets fem dagar bjuds ett tiotal investerare in.

Läs mer: "Därför vill vi se fler kvinnliga techgrundare" 

Varje dag kommer att bygga på ett tema. Bland annat ska deltagarna vässa sina pitchar samt lära sig om bolagsjuridik, marknadsföring och affärsmodeller. I slutet av veckan hålls en middag där potentiella investerare matchas med bolagen. 

TIllväxtverket har under två år drivit programmet Startup Sweden, som ska ha genererat över 70 miljoner i riskkapital till deltagande bolag. 

"Riskkapital är dock inte alltid målet. Tanken är också att man kan hitta offentligt stöd, och framför allt får verktyg att komma vidare med sin startup", säger Arash Sangari.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera