Hoppa till innehållet

De startar bootcamp för kvinnliga grundare

Tillväxtverket och investeringsbolaget Wellstreet vill dra in mer kapital till kvinnliga startupgrundare. Nu lanserar de acceleratorprogrammet Femtech Bootcamp som de hoppas ska öka jämställdheten i branschen.

Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.
Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.

Fortfarande går bara en bråkdel av riskkapitalet till kvinnliga techgrundare. Enligt Di Digitals granskning tidigare i våras fick bolag med enbart kvinnliga grundare endast 0,7 procent av de 11,4 miljarder kronor som investerades i startups i fjol.

Det vill Tillväxtverket och Wellstreet ändra på.

Tio startupbolag ska i september få chansen att etablera sig på Stockholms startupscen genom att delta i gratisprogrammet Femtech Bootcamp.

"Vi behöver hitta nya vägar för att skapa möjligheter för fler kvinnor inom tech-sektorn. Genom satsningen på acceleratorprogrammet Femtech Bootcamp kan vi uppmärksamma fler förebilder och framgångsexempel" , säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf i ett pressmeddelande.

Läs mer: Startupgrundaren: Vi kvinnor granskas på ett tuffare sätt 

Antagningskraven är att grundarna är kvinnor eller en mix av kvinnor och män samt att produkten eller tjänsten är redo att lanseras på marknaden. Tillväxtverket påpekar att endast 10 procent av techbolagens ledamöter är kvinnor och att fördelningen ser likadan ut i större startups.

”Men det finns ett stort intresse för jämställdhetsfrågor inom branschen. Vi vill gärna ha in fler samarbetspartners i det här projektet”, säger Arash Sangari, programansvarig på Tillväxtverket, till Di Digital.

Han berättar att dialog förs med flera potentiella partners och nämner bland annat Sara Wimmercranz och Susanne Najafis investeringsbolag Backing Minds. 

Wellstreets medgrundare Sïmon Saneback säger att det är svårt att sia om hur mycket pengar som kommer att pumpas in i programmet.

"Antagligen mycket, då flera stora företag, inkubatorer och investerare väntas ansluta."

Det finns inget garanterat kapital att hämta in för de utvalda bolagen, men under programmets fem dagar bjuds ett tiotal investerare in.

Läs mer: "Därför vill vi se fler kvinnliga techgrundare" 

Varje dag kommer att bygga på ett tema. Bland annat ska deltagarna vässa sina pitchar samt lära sig om bolagsjuridik, marknadsföring och affärsmodeller. I slutet av veckan hålls en middag där potentiella investerare matchas med bolagen. 

TIllväxtverket har under två år drivit programmet Startup Sweden, som ska ha genererat över 70 miljoner i riskkapital till deltagande bolag. 

"Riskkapital är dock inte alltid målet. Tanken är också att man kan hitta offentligt stöd, och framför allt får verktyg att komma vidare med sin startup", säger Arash Sangari.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera