Hoppa till innehållet

De var Sveriges flitigaste techinvesterare 2017

Riskkapitalbolagen fortsätter att pumpa in miljarder i den svenska startupsektorn. Årets mest aktiva investerare är statliga Almi Invest som deltagit i 34 olika finansieringsrundor. 

Från vänster: Mikael Karlsson, vd för Almi Invest, och Anders SLettengren, vd för Industrifonden.
Från vänster: Mikael Karlsson, vd för Almi Invest, och Anders SLettengren, vd för Industrifonden.Foto: Almi/Industrifonden.

2017 har varit ytterligare ett intensivt år för den svenska startupsektorn och riskkapitalbolagen som göder den. I början av december hade omkring 10,5 miljarder kronor investerats i sektorn genom 559 olika finansieringsrundor. Det framgår av statistik från Di Digitals databastjänst Nordic Tech List

Det kan ställas mot 2016 då omkring 15 miljarder kronor pumpades in i den svenska startupsektorn i 496 olika finansieringsrundor. Att jämföra rakt av mot 2016 blir dock missvisande då Spotify (NTL) drar upp statistiken rejält med sitt konvertibellån på drygt 8 miljarder kronor i mars 2016. 

När 2017 nu går mot sitt slut ser det, föga förvånande med tanke på bredden på portföljen, ut som att det statliga riskkapitalbolaget Almi Invest (NTL) försvarar titeln som årets med aktiva investerare. Per den 5 december har bolaget deltagit i totalt 34 finansieringsrundor på totalt 240 miljoner kronor. 

Almi har även varit aktiva på säljsidan och hade strax innnan jul gjort 57 så kallade exits under 2017. Ett rekord både vad gäller antal och i reda pengar.

Läs mer: Uppskruvat tempo när svenska teknikbolag byter ägare

Årets näst flitigaste investerare är Stings riskkapitalbolag Propel Capital (NTL) som deltagit i totalt 28 finansieringsrundor. Inte heller Propels höga investeringstakt får en att höja på ögonbrynen då startups som antas till Sting Incubate kan få en investering på 300 000 kronor inom sex månaders medverkan i programmet. 

På plats nummer fem hittar vi även Soläng Invest som är listans enda privatinvesterare.

Under året har även ett antal ny spelare dykt upp på den svenska riskkapitalscenen. Bland annat så bildade storbanken Nordea i slutet av 2017 Nordea Venture (NTL) som ska investera i fintechsektorn och i våras öppnade det finska riskkapitalbolaget Inventure (NTL) ett Stockholmskontor. 

Samtidigt har The Springfield Projekt under året ändrat fokus från att investera i nya bolag till att förvalta sin befintliga portfölj, vilket Di Digitial tidigare rapporterat om. 

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera