Hoppa till innehållet

Debatt: Därför är hållbar AI det nya CSR

AI är på väg att förändra våra liv i grunden och för företagen blir den moraliska kompassen allt viktigare då det kommer till den nya tekniken. "Data är det nya guldet och hållbar AI är det nya CSR", skriver forskaren Anna Felländer tillsammans med företrädare för Boston Consulting Group.

Pelle Sommansson, Principal BCG Gamma, Anna Felländer, Affilierad fakultet vid KTH samt senior rådgivare på BCG och Fredrik Lind, BCG Nordenansvarig telekom, media och teknologi samt social impact.
Pelle Sommansson, Principal BCG Gamma, Anna Felländer, Affilierad fakultet vid KTH samt senior rådgivare på BCG och Fredrik Lind, BCG Nordenansvarig telekom, media och teknologi samt social impact.

Data och AI är den största drivkraften i detta skede av digitaliseringen. Mängden data ökar exponentiellt samtidigt som data från olika källor lagras och bearbetas allt billigare. Detta gör att algoritmer lär sig snabbare och fattar smartare autonoma beslut än någonsin tidigare. Avgörande för svenska företag är hur de använder stora datamängder och AI för att skapa värde. Ur ett konkurrensperspektiv växer gapet mellan de som omfamnar möjligheterna och de som väljer status quo. 

Organisationer når enorma effektivitetsvinster inom sina verksamheter med hjälp av AI. Till exempel genom bättre sjukdomsdiagnostik inom vården, robotar som utför för människan riskfyllda uppgifter inom industrin och lagerhantering inom handeln som minskar ledtider. Lojala kunder skapas genom personifierade dialoger och rekommendationer. Kunder ger ifrån sig sin beteendehistorik och får olika förslag på tjänster som hen ibland inte visste att hen behövde. Dessa tjänster sparar tid, pengar och minimerar risker i vardagen.

Läs mer: Analytikern: Därför kommer AI-jättarna att dominera marknaden 

Men, det finns också en baksida. De kortsiktiga vinsterna kopplade till AI kan vara lockande men kan också skapa en kedja av negativa konsekvenser. När tekniken rusar förloras i vissa fall kontrollen över etiska överväganden. AI skalar upp på ett nytt sätt jämfört med andra datadrivna digitala initiativ. Självlärande algoritmer tar autonoma beslut baserat på stora mängder data i komplexa nätverk. 

AI förstärker och ökar mänsklig intelligens - men den är inte neutral och den baseras ibland på historiska fördomar. Ansvaret för de etiska ställningstaganden ligger hos den som skapar algoritmen och den historiska data som används. Tidigare förankrades och övervakades dessa beslut och etiska överväganden i kontrollerade former inom organisationsstrukturen, med begränsad mängd intern data. 

Men, tekniken har börjat rusa och de kortsiktiga vinsterna kopplade till AI kan ibland vara förföriska. Vinsterna behöver ställas mot etiska avväganden. Till exempel, hur mycket information om en kunds kritiska livsstation är det försvarbart att använda för att öka försäljningen? Ska sockerberoende rekommenderas mer socker? Var sätts gränsen? Hur kan vi spåra och identifiera de rekommendationer som baseras på historiska fördomar? Hur skapas överskådlighet kring AI baserade beslut? Genom aktiva etiska riktlinjer i AI-baserade beslutprocesser kan de oavsiktliga negativa konsekvenser undvikas.

Etiska riktlinjer kopplade till AI-baserade beslut behöver bli en lednings- och styrelsefråga samt kommuniceras både till kund och medborgare. Att maximera det hållbara värdet av AI handlar om att göra aktiva avväganden mellan vinst och etiska ställningstaganden. Organisationsledningar kommer i allt högre grad ställas ansvariga för etiska avvägningar kring data och AI.

Läs mer: IBM växlar upp AI-racet med MIT 

Både lagstiftning och organisationer har svårt att hänga med teknikens hastighet. En studie från MIT och BCG visar att allt för många företagsledningar saknar kunskap, översyn och strategier för att hantera riskerna kopplade till data och AI. Bland annat på grund av fragmenterad data inom organisationen och beslut som sker i organisatoriska silos samt avsaknad av en tydlig bild över alla data och AI-baserade beslut och avvägningar. Lika viktigt som det är att vara relevant i den nya AI-eran, lika viktigt är det att skyndsamt bygga förmågor, processer, standarder och verktyg kring etisk hantering av data och AI. Data är det nya guldet och hållbar AI är det nya CSR - en del av organisationers samhällsansvar. 

En strategi för hållbar data och AI bör innehålla följande:

1. Etiska riktlinjer som styr och övervakar AI baserade beslutsprocesser.

2. Ny AI riskhantering med fördjupade konsekvensanalyser. Standardiserade verktyg för att identifiera, bedöma och hantera risker. 

3. Transparens och kommunikation (internt och externt) kring hållbar hantering och styrning av data och AI.

Sverige som nation kan ta en världsledande position genom att omfamna möjligheterna på ett långsiktigt, hållbart och etiskt sätt, precis som vi har gjort med ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet och CSR. Lika självklart borde det vara att göra hållbar data och AI till en styrelsefråga samt en prioritet på den politiska agendan.

Anna Felländer, Affilierad fakultet vid KTH med fokus på AI, senior rådgivare på BCG och styrelseledamot

Fredrik Lind, BCG Nordenansvarig telekom, media och teknologi samt social impact

Pelle Sommansson, Principal BCG Gamma, specialist inom avancerad maskininlärning och AI 

Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Hör av dig till digital@di.se!

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera