Hoppa till innehållet

Debatt: Så banar Spotify och Facebook väg för framtidens bostadshus

Från Spotify till läkarbesök i mobilen. Svenskar som bor i lägenheter konsumerar i dag digitala vardagstjänster för hela 12 miljarder kronor per år, ett gyllene tillfälle för svenska fastighetsägare, skriver Christoffer Börjesson, chef för digital fastighetsutveckling på Fastighetsägarna.

Christoffer Börjesson är chef för digital fastighetsutveckling på Fastighetsägarna.
Christoffer Börjesson är chef för digital fastighetsutveckling på Fastighetsägarna.Foto: Fastighetsägarna

En av framgångsfaktorerna bakom några av världens högst värderade bolag som Apple, Amazon, Facebook och Microsoft är att de har samlat sina produkter och tjänster i en plattform. En sådan plattform, som underlättar interaktion mellan kunder och tjänsteleverantörer, brukar kallas Multisided Plattform (MSP). Genom sådana har nya typer av intäktskällor och marknader skapats.

Fastighetsägare kan göra en liknande transformation eftersom de förfogar över två viktiga beståndsdelar för att lyckas, nämligen ett etablerat varumärke och en stor kundbas som redan i dag använder sig av deras utbud. Fastighetsägarens produkt eller tjänst kan förenklat beskrivas som ett boende eller en arbetsplats till hyresgäster. Ur ett plattformsperspektiv utgör hyresgästerna en stor kundbas som tredjepartsleverantörer är väldigt intresserade av att nå. 

Det finns en växande digital marknad med gamla och nya aktörer som erbjuder smarta tjänster och produkter som hemstädning, renovering, teknisk support, bilpooler, energieffektivisering, matleveranser, lån av verktyg, läkarvård och musiktjänster. Tjänster som inte är fastighetsägarens kärnverksamhet men däremot utgör individuella behov hos enskilda hyresgäster. 

Läs mer: Låsbolaget Glue släpper in brevbäraren – utan att du är hemma 

Fastighetsägare skulle enkelt kunna erbjuda en plattform till dessa tredjepartsleverantörer att ansluta sig till och nå fastighetsägarens kunder. Vinsterna för såväl fastighetsägaren som de boende är många. För fastighetsägaren skapas nya inkomstkällor och en bibehållen, eller snarare starkare, relation med hyresgästerna. Fastighetsägaren kan fokusera på sin kärnverksamhet samtidigt som fler av hyresgästernas behov uppfylls - av tredje part.

Läs mer: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter"

För hyresgästen innebär detta en rad fördelar. Hyresgästerna får bättre kundupplevelser och ett mer flexibelt innehåll i sitt boende där de kan välja olika servicetjänster. De får en bra överblick över utbudet i just den fastigheten och möjlighet att jämföra priser och villkor. 

För en leverantör av digitala tjänster kan anslutning till fastighetsägarens plattform vara ett värdefullt verktyg, ett sätt att få större exponering och träffsäkerhet i målgruppen och att nå fler kunder. På så sätt minskar kostnaden för nykundsbearbetning, som marknadsföringskostnader.

Fastighetsbranschen har nu en möjlighet att ta kollektivt ägarskap över ekosystemet av tjänster, leverantörer och tjänsteplattform för att säkerställa både affärsmodell och att hyresgästerna får rätt innehåll. Väntar man för länge ökar risken att andra aktörer hinner först.

Det är inte helt osannolikt att bostadssektorn kommer göra en liknande resa som våra arbetsplatser gör just nu. WorkAround och Epicenter har som bekant skapat nya typer av kontorshotellslösningar i Sverige. Med flexibilitet, kundanpassning och digital teknik har de utmanat den traditionella uthyrningsmodellen av kontor och istället tagit fram medlemsavtal med serviceinnehåll. De erbjuder helt enkelt smarta kontorslösningar med mervärde till sina medlemmars (hyresgästers) verksamheters olika behov under olika tidsperioder.

Läs mer: Här är nio av Stockholms hetaste techhubbar just nu 

Vem vet, detta kanske är nästa steg i en ny typ av boendeform. Kanske framtidens bostäder erbjuder bastjänster och flexiblare avgifter utifrån ett behovsanpassat tjänsteutbud till den enskilda hyresgästen? Oavsett hur det blir kan vi vara säkra på att digitalisering håller på förändra vårt förhållningssätt till fastighetens funktion och fastighetsägarens roller. 

Christoffer Börjesson, chef för digital fastighetsutveckling på Fastighetsägarna

Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Hör av dig till digital@di.se!

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera