En av framgångsfaktorerna bakom några av världens högst värderade bolag som Apple, Amazon, Facebook och Microsoft är att de har samlat sina produkter och tjänster i en plattform. En sådan plattform, som underlättar interaktion mellan kunder och tjänsteleverantörer, brukar kallas Multisided Plattform (MSP). Genom sådana har nya typer av intäktskällor och marknader skapats.
Fastighetsägare kan göra en liknande transformation eftersom de förfogar över två viktiga beståndsdelar för att lyckas, nämligen ett etablerat varumärke och en stor kundbas som redan i dag använder sig av deras utbud. Fastighetsägarens produkt eller tjänst kan förenklat beskrivas som ett boende eller en arbetsplats till hyresgäster. Ur ett plattformsperspektiv utgör hyresgästerna en stor kundbas som tredjepartsleverantörer är väldigt intresserade av att nå.
Det finns en växande digital marknad med gamla och nya aktörer som erbjuder smarta tjänster och produkter som hemstädning, renovering, teknisk support, bilpooler, energieffektivisering, matleveranser, lån av verktyg, läkarvård och musiktjänster. Tjänster som inte är fastighetsägarens kärnverksamhet men däremot utgör individuella behov hos enskilda hyresgäster.
Läs mer: Låsbolaget Glue släpper in brevbäraren – utan att du är hemma
Fastighetsägare skulle enkelt kunna erbjuda en plattform till dessa tredjepartsleverantörer att ansluta sig till och nå fastighetsägarens kunder. Vinsterna för såväl fastighetsägaren som de boende är många. För fastighetsägaren skapas nya inkomstkällor och en bibehållen, eller snarare starkare, relation med hyresgästerna. Fastighetsägaren kan fokusera på sin kärnverksamhet samtidigt som fler av hyresgästernas behov uppfylls - av tredje part.
Läs mer: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter"
För hyresgästen innebär detta en rad fördelar. Hyresgästerna får bättre kundupplevelser och ett mer flexibelt innehåll i sitt boende där de kan välja olika servicetjänster. De får en bra överblick över utbudet i just den fastigheten och möjlighet att jämföra priser och villkor.
För en leverantör av digitala tjänster kan anslutning till fastighetsägarens plattform vara ett värdefullt verktyg, ett sätt att få större exponering och träffsäkerhet i målgruppen och att nå fler kunder. På så sätt minskar kostnaden för nykundsbearbetning, som marknadsföringskostnader.
Fastighetsbranschen har nu en möjlighet att ta kollektivt ägarskap över ekosystemet av tjänster, leverantörer och tjänsteplattform för att säkerställa både affärsmodell och att hyresgästerna får rätt innehåll. Väntar man för länge ökar risken att andra aktörer hinner först.
Det är inte helt osannolikt att bostadssektorn kommer göra en liknande resa som våra arbetsplatser gör just nu. WorkAround och Epicenter har som bekant skapat nya typer av kontorshotellslösningar i Sverige. Med flexibilitet, kundanpassning och digital teknik har de utmanat den traditionella uthyrningsmodellen av kontor och istället tagit fram medlemsavtal med serviceinnehåll. De erbjuder helt enkelt smarta kontorslösningar med mervärde till sina medlemmars (hyresgästers) verksamheters olika behov under olika tidsperioder.
Läs mer: Här är nio av Stockholms hetaste techhubbar just nu
Vem vet, detta kanske är nästa steg i en ny typ av boendeform. Kanske framtidens bostäder erbjuder bastjänster och flexiblare avgifter utifrån ett behovsanpassat tjänsteutbud till den enskilda hyresgästen? Oavsett hur det blir kan vi vara säkra på att digitalisering håller på förändra vårt förhållningssätt till fastighetens funktion och fastighetsägarens roller.
Christoffer Börjesson, chef för digital fastighetsutveckling på Fastighetsägarna
Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Hör av dig till digital@di.se!