”Vi har upplevt en klimatfrustration, man ser och hör om problemet men vet inte vad man ska göra. Deeds är en digital plattform för hållbarhet där vi vill engagera konsumenter”, säger Monika Martinsson som är medgrundare av och teknisk chef för Deeds, en app som med utmaningar ska hjälpa människor att minska sina klimatavtryck.
Deeds fyra grundare, Monika Martinsson, Niclas Persson, Anders Åkerlund och Daniel Dellham, har alla en bakgrund i finansbranschen. Förra året gick de samman för att bygga Deeds, som de nu jobbar heltid med.
”Vi vill sporra konsumenter att göra mer hållbara val”, säger hon.
Nu har bolaget tagit in 6 miljoner kronor i riskkapital från en grupp affärsänglar. Därutöver mottar de 1 miljon kronor från Naturvårdsverket och Vinnova.
Läs även: Så blev väder och klimat en digital miljardindustri
Pengarna ska användas till att utveckla och lansera appen. Det senare ska enligt Monika Martinsson ske i mars nästa år, och appen ska då vända sig till företag.
”Vi vill göra det kul att vara hållbar och ta bort skuld och skam från klimatfrågan och fokusera på konkreta lösningar”, säger hon.
Användaren svarar på 20 frågor och får sedan se sitt individuella klimatavtryck. Nästa steg är att anta olika uppdrag.
”Det kan till exempel vara att äta en veganlunch. Eller att tänka på hur man flyger. Det är bättre klimatmässigt att åka ekonomiklass än business class, för man tar upp mindre utrymme, och det är bättre med direktflyg än mellanlandningar”, säger Monika Martinsson och fortsätter:
”Vi gör de här sakerna för att engagera konsumenterna. Konsumentmakt är en stor grej och när många frågar efter något så kommer företagen ta fram det.”
I första skedet kommer app-användarna att få poäng för sina klimatåtaganden, för att "knuffa" igång användaren.
”I nästa steg kommer vi att koppla upp ett bankkort och följa transaktioner och då kan man se precis vilket avtryck man har nu jämfört med det man har sen.”
Läs även: Al Gore: Klimatet är den bästa investeringsmöjligheten någonsin